Een uil in de nacht - Reisverslag uit Nogaro, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een uil in de nacht - Reisverslag uit Nogaro, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een uil in de nacht

Blijf op de hoogte en volg akke

23 September 2018 | Frankrijk, Nogaro

Het is avond. Om 8 uur is het hier donker. Ik loop het bos in voor een wandeling na het eten. Het pad tussen de bomen is breed. In de verte zie ik licht, een open plek.
Daar komt geruis vandaan. Het komt mijn richting op. Een grote vogel vliegt hoog uit de bomen en klapwiekt met gespreide vleugels op mij af. Ik zie een witte kop. Twee ronde cirkels. Diep liggende ogen.
Het beest komt recht op mij af. Ik duik naar beneden. Even denk ik dat hij op mijn hoofd landt.
Maar hij strijkt neer voor mijn voeten. Het is een uil.

Het is een grote uil. Lichte veren. Donkere kringen rond het wit om zijn ogen. Een kromme snavel. Hij wipt een paar x op en neer als hij landt. Het is een uil zoals je in sprookjes ziet of in dromen.
Ik knipper met mijn ogen. Haal diep adem en zeg: 'hoi'.
'Kom erbij zitten', zegt uil en stampt met zijn poot op de grond.
Ik hurk naast uil. We zijn nu even groot.
'Ben je bang?' vraagt uil en trekt een poot op.
'Nee', zeg ik en schuifel een beetje opzij.
'Hmmm'.
'Ik zag je snavel en je klauwen,' zeg ik. 'En het is al donker'.

'Waar ben je bang voor?', zegt uil.
'Mijn heupen,' zeg ik 'Soms doen ze zeer en dan ben ik bang dat ik het niet kan. Einden lopen bedoel ik, dat mijn botten slijten door al dat geloop. Al die kilometers. Vandaag heb ik er 30 gelopen. Ik ben moe en voel het hier nog steeds.' Ik wijs naar mijn heup.
'Je kan veel,' zegt uil.
Ik slik en knik.
'Met lopen red ik me best.'
'Maar ?'
'Nou..' en dan praten we tot het diep en donker is

Als ik opsta vraag ik: 'zijn hier wolven?'
'Ja,' zegt uil, 'er is een oude wolf, maar meestal is er een man in de buurt, die op hem past.
Er zijn ook jonge wolven trouwens, daar past niemand op. Kijk om je heen en pas een beetje op, maar dat doe jij wel.'
'Zijn ze gevaarlijk?' vraag ik.
'Voor mij niet,' zegt uil.
'Voor mij wel?'
'Dat ligt eraan.'
'Waaraan?'
'Aan jou'.
'Ik snap je niet,' zeg ik.
'Jij wilt antwoorden,' zegt uil, 'maar die heb ik niet.'


Zaterdag 23 september 2018
van Nogaro naar Aire-sur-l'Ardour

  • 23 September 2018 - 15:41

    Elsbeth:

    Respect hoor na een hele dag lopen nog een wandeling maken in de avond!

    Je kan het he! En ander is kleine stukjes lopen ook prima, je hoeft aan niemand te bewijzen dat je het kan want dat weten we allemaal!

  • 23 September 2018 - 15:49

    Akke:

    Meneer de uil gesproken vandaag, een wijs dier. Morgen een date met zoef de haas, momfer de mol en Zaza zebra?
    Genieten en daar zijn is belangrijker dan de afstand, hopelijk slaag je in ieder geval in die eerste twee en wie weet zal die laatste dan ook niet tegenvallen.

    Liefs Erik en Mandy (jaja erik leest trouw mee)

  • 24 September 2018 - 13:46

    Akke Kuipers:

    @elsbeth: wat lief, ik kan het dat zag uil ook
    @mandy: datekansen genoeg hier, uil sprong er echt uit. Ik geniet soms en soms is het gewoon afzien, maar dat hoort erbij. Leest Erik echt mee? Ik hoop dat het goed gaat met hem ;)

  • 27 September 2018 - 08:39

    Mandy:

    Super dat je een grote uil treft zo tijdens de avondwandeling. Dat heeft je vast energie en een boost.
    Knap hoe jij toch zo wel gaat bij die combinatie van genieten en afzien.
    En Erik leest echt mee, als hij niet reageert is hij misschien sprakeloos..?

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: