Geen Col de Somport - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Geen Col de Somport - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Geen Col de Somport

Blijf op de hoogte en volg akke

27 September 2018 | Frankrijk, Navarrenx

Morgen scheiden onze wegen. Iedereen gaat op weg naar Saint Jean Pied de Port
Ik ga naar Col de Somport.
Vandaag loop ik naar Navarenx. En daar ga ik de tocht naar de Col voorbereiden. Het is 80 km de Pyreneeën in. En ik ben de enige pelgrim die dat doet.
Tenminste.
Ik kom niemand tegen die ook gaat.
Lopend bel ik herbergen voor een slaapplek op de route van de Col. Het lukt niet.
Ik bel al de nummers uit de gids. Nix.
Ik zoek op internet. Ik krijg 1 x een herbergier aan de lijn. De herberg is niet open.

Ik ga naar de plaatselijke tourist information. De juffrouw kijkt bezorgd als ik vraag naar de route van de Col de Somport.
'Er is weinig belangstelling voor die tocht,' zegt ze. En ze heeft ook geen info. Ze weet niet waar de route start. Ik moet het zelf uitzoeken. Ze wil wel proberen om een slaapplek voor me te regelen. Daarop belt ze een kwartiertje. Tijdens het gesprek zegt ze: 'Oui', en 'd accord'; maar uiteindelijk blijkt dat ze misschien iets heeft, maar misschien ook niet.
Het verhaal is dat er bij gite ' le Baset' 17 bedden zijn, 15 zijn al verzegd, de overige 2 zijn voor de uitgeputte langslopende reiziger. Ze worden dus niet gereserveerd.
Ik weet zeker dat ik uitgeput langs kan lopen. Maar de kans bestaat dat er voor mij anderen zijn die dat ook kunnen.

Zekerheid is wel vaker onzeker

De juffrouw weet het verder ook niet. Ik moet het zelf maar uitzoeken. Ze is best aardig en behulpzaam, maar praktisch heeft ze nix te bieden.
Ik bel dus zelf nog een half uurtje. Krijg geen gehoor en de moed zakt.
Nix
Geen gehoor
Pffft
Ik overleg met Erik en al tijdens het gesprek met hem ontdek ik mijn beslissing:
Ik ga niet naar de Col de Somport
Maar naar St Jean Pied de Port
Met de stroom mee
Samen met al de pelgrims op weg.

Het is nogal een stap voor mij
Ik ga voor zekerheden
En zelfs dat kan ik best

Van Sauvelage naar Navarenx
Woensdag 26 september 2018

• 27 September 2018 - 13:04

Hilda:

Ha lieve topper!

Je wordt nog eens verstandig lees ik.
    Had toch stiekem verwacht dat je het wel zou doen....;)
    Ga met elkaar veel leuker en wie weet ontmoet je hele leuke mensen!

Knuf!

• 27 September 2018 - 13:36

Akke Kuipers:

Ja schat, ik ben altijd al verstandig geweest. Dat komt er nu echt uit ;)

• 28 September 2018 - 17:16

Mandy:

Lieve Akke,

Super mooi dat je Erik hebt gebeld en dat je al pratend voelde welke beslissing je wilde nemen. Dat is altijd de beste beslissing, die je in een gesprek met een dierbare zonder daadwerkelijk antwoord van de ander besluit te nemen.
    Dat deze keus je maar veel moois kan brengen, als blijft het natuurlijk altijd een spannend idee wat er zou zijn gebeurd als je col de somport had genomen... daar kan je dan heerlijk over fantaseren.

Liefs Mandy

• 29 September 2018 - 09:23