Geen Col de Somport - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Geen Col de Somport - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Geen Col de Somport

Blijf op de hoogte en volg akke

27 September 2018 | Frankrijk, Navarrenx

Morgen scheiden onze wegen. Iedereen gaat op weg naar Saint Jean Pied de Port
Ik ga naar Col de Somport.
Vandaag loop ik naar Navarenx. En daar ga ik de tocht naar de Col voorbereiden. Het is 80 km de Pyreneeën in. En ik ben de enige pelgrim die dat doet.
Tenminste.
Ik kom niemand tegen die ook gaat.
Lopend bel ik herbergen voor een slaapplek op de route van de Col. Het lukt niet.
Ik bel al de nummers uit de gids. Nix.
Ik zoek op internet. Ik krijg 1 x een herbergier aan de lijn. De herberg is niet open.

Ik ga naar de plaatselijke tourist information. De juffrouw kijkt bezorgd als ik vraag naar de route van de Col de Somport.
'Er is weinig belangstelling voor die tocht,' zegt ze. En ze heeft ook geen info. Ze weet niet waar de route start. Ik moet het zelf uitzoeken. Ze wil wel proberen om een slaapplek voor me te regelen. Daarop belt ze een kwartiertje. Tijdens het gesprek zegt ze: 'Oui', en 'd accord'; maar uiteindelijk blijkt dat ze misschien iets heeft, maar misschien ook niet.
Het verhaal is dat er bij gite ' le Baset' 17 bedden zijn, 15 zijn al verzegd, de overige 2 zijn voor de uitgeputte langslopende reiziger. Ze worden dus niet gereserveerd.
Ik weet zeker dat ik uitgeput langs kan lopen. Maar de kans bestaat dat er voor mij anderen zijn die dat ook kunnen.

Zekerheid is wel vaker onzeker

De juffrouw weet het verder ook niet. Ik moet het zelf maar uitzoeken. Ze is best aardig en behulpzaam, maar praktisch heeft ze nix te bieden.
Ik bel dus zelf nog een half uurtje. Krijg geen gehoor en de moed zakt.
Nix
Geen gehoor
Pffft
Ik overleg met Erik en al tijdens het gesprek met hem ontdek ik mijn beslissing:
Ik ga niet naar de Col de Somport
Maar naar St Jean Pied de Port
Met de stroom mee
Samen met al de pelgrims op weg.

Het is nogal een stap voor mij
Ik ga voor zekerheden
En zelfs dat kan ik best


Van Sauvelage naar Navarenx
Woensdag 26 september 2018

  • 27 September 2018 - 13:04

    Hilda:

    Ha lieve topper!

    Je wordt nog eens verstandig lees ik.
    Had toch stiekem verwacht dat je het wel zou doen....;)
    Ga met elkaar veel leuker en wie weet ontmoet je hele leuke mensen!

    Knuf!

  • 27 September 2018 - 13:36

    Akke Kuipers:

    Ja schat, ik ben altijd al verstandig geweest. Dat komt er nu echt uit ;)

  • 28 September 2018 - 17:16

    Mandy:

    Lieve Akke,

    Super mooi dat je Erik hebt gebeld en dat je al pratend voelde welke beslissing je wilde nemen. Dat is altijd de beste beslissing, die je in een gesprek met een dierbare zonder daadwerkelijk antwoord van de ander besluit te nemen.
    Dat deze keus je maar veel moois kan brengen, als blijft het natuurlijk altijd een spannend idee wat er zou zijn gebeurd als je col de somport had genomen... daar kan je dan heerlijk over fantaseren.

    Liefs Mandy

  • 29 September 2018 - 09:23

    Akke Kuipers:

    Mandy: zo ging het precies! Daar had ik Erik even voor nodig. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 169613

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: