De Pyreneeën - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu De Pyreneeën - Reisverslag uit Navarrenx, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De Pyreneeën

Blijf op de hoogte en volg akke

30 September 2018 | Frankrijk, Navarrenx

Ik loop om 7 uur. Het is nog koel en donker. De dag zal heet worden, 30 graden is de voorspelling. Lopen als het koel is vind ik fijn. Dan zijn er al heel wat kilometers afgelegd als de hitte van de middag komt.
Ik start met een alternatieve route, dan zitten er geen andere pelgrims op mijn hielen, dat vind ik ook fijn. Maar omdat het nog donker is, is de weg moeilijk te vinden. Met mijn mobiel licht ik bij. Sla rechts en links af en na een uurtje beland ik weer op de camino, aangegeven met een rood/wit streepje. De GR 65.
Ik start vaker in het donker en dan is dat rood/witte streepje soms moeilijk te vinden. Elke afslag speur ik dan af naar die streepjes

Na uren lopen wordt het heet. De weg steigt. Ik loop nu echt de Pyreneeën in, met heuvels en bergen. Het pad is stenig. Er is geen schaduw. De steiging duurt maar voort, achter elke heuvel gaat de weg verder omhoog.
Ik probeer de focus van Vera. Ze vertelde over een denkbeeldig touwtje onder haar navel waar ze zich aan optrekt.
Het werkt. Ik visualiseer een touw die ik om een boom in de verte gooi. Een katrol trekt me omhoog.
Dan komt het moment dat er geen bomen of palen meer staan, mijn touw landt in het luchtledige. Nu moet mezelf omhoog heisen. Wat een inspanning. De hitte doet zijn werk goed. Ik zweet. Er vallen druppels van mijn neus.

Op de top van de berg is een kleine kapel. Er zijn Mariabeelden. Het uitzicht is verstrekkend. Over de vallei naar de verte. Huizen, dorpjes, kerktorens. Weiden met koeien en rollen kuilgras.
Ik pauzeer een uurtje. Drink water. Een scherp mes snijdt stukken van een keihard bio brood gekocht in Navarenx, het mes snijdt plakken Bebris, lokale kaas, het mes snijdt een plakje van mijn vinger, er komt veel bloed uit. Ik lik en drink bloed. Plak een pleister.

Ik kan de weg niet meer vinden. Eerst denk ik dat het niet zo ingewikkeld is dus doe ik maar wat. Ik beland op een smal bospad. Het gaat omlaag. Ik kom een hond tegen. Ik kom een man tegen en vraag hem de weg. Hij legt het uit in goed Frans. Ik schiet er nix mee op. Loop door. Steig en daal. Loop een rondje. Kijk om me heen. De zon schijnt. Het is heet. Ik daal en loop dezelfde weg weer omhoog. Ik ben verdwaald. Ik ga weer omlaag. Pak mijn mobiel erbij en navigeer ermee door de Pyreneeën. Ik word onzichtbare paadjes opgestuurd en beland in the middel of nowhere. Onder een boom zak ik even letterlijk bij de pakken (mijn rugzak) neer.
Ik kom bij een grote kudde bonte paarden. Ze staan bij een waterplas te drinken. Een hek sluit het pad af. Ik pak een stok en vraag de paarden of ik er langs mag. Dat mag. Ze gaan voor mij aan de kant. Er lopen veel veulens bij. Ik klim over het hek.

Ik kom aan in Ostabat. Het is een klein dorp en volgens Phillipe is er nix te halen, maar er is een cafe. Om van de schrik te bekomen bestel ik een koffie en een cola. Praat wat met andere pelgrims die alleen maar Frans praten en hoogstens 15 woorden engels. Inmiddels kan ik 150 woorden Frans en nog wel een paar extra.
Vanwege de koffie en de cola krijg ik een stoot cafeïne binnen, daar pep ik zo van op, dat ik daarna weer verdwaal. Ik kan mijn gite niet vinden. Loop het dorp uit en weer in. Vraag een local en beland uiteindelijk bij ferme Gaineko-Extea, met zwembad en koud water.
Het welkom is in ieder geval koel.


Vrijdag 28 september 2018
van Aroue naar Ostabat

  • 30 September 2018 - 14:29

    Elsbeth:

    Jij pretendeert altijd dat je super goed frans spreekt, lees ik nu dat je maar 150 woorden en een beetje meer spreekt... ;)

    Weer een mooi verhaal mams!

  • 01 Oktober 2018 - 06:24

    Hilda:

    Lieve Akke,

    Verdwalen niet leuk gelukkig was er een café en koffie en zelfs cola!
    Lopen met een shot....ook geen succes.
    Volgens mij gaat dit wel goed komen je bent een rasechte optimist!
    Zet 'em op lieve zus!
    -xxx-

  • 01 Oktober 2018 - 08:18

    Akke Kuipers:

    Elsbeth, er zijn 3 nullen afgevallen. Het is 150.000 woorden ;)X
    Hilda, het komt goed ,yes! X

  • 01 Oktober 2018 - 12:28

    Mandy:

    Wat een intensieve dag Akke. Ben je zo mooi op tijd begonnen 's morgens, heb je zoveel moeten zoeken en dwalen. Zet hem op en hopelijk lopen de nadere dagen weer voorspoedig.

    Liefs Mandy

  • 01 Oktober 2018 - 14:54

    Erik:

    Zonder verdwalen minder mooie verhalen. Lekker blijven verdwalen en daarna de weg weer vinden. En meer wijn drinken. Dan Kun je vast 150000 woorden Frans;)

  • 01 Oktober 2018 - 16:51

    Akke Kuipers:

    Ja Mandy met voorspoed heb ik fantasie en wijn nodig anders geen verhaal
    En Erik ik kan inmiddels vloeiend Frans, het probleem is alleen dat ik nu in Spanje zit en daar begrijpen ze er nix van

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: