Muizen en wolken - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu Muizen en wolken - Reisverslag uit Gernika-Lumo, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Muizen en wolken

Door: akke

Blijf op de hoogte en volg akke

24 April 2024 | Spanje, Gernika-Lumo

Paolo trekt zijn rugzak in een karretje die met een gordel aan zijn rug zit. Op zijn bed ligt een dunne oranje isolatieslaapzak. 'Sol survive outdoor longer', 240 gram. Het lijkt meer op een rescuedeken dan op een slaapzak. Natuurlijk wil ik weten of dat warm genoeg is. Later zag ik hem liggen met een deken over het slaapzakje. Zijn five fingershoes liggen te drogen op de verwarming. Ik heb ze thuis in de kast staan. Hij is er erg enthousiast over, heeft geen last meer van zijn rug, maar wel van zijn knie. Hij neemt een rustdag.

Vandaag heb ik een bewolkte dag. De zon schijnt en heeft geen invloed op de wolken in mijn hoofd. Het is een aangename dag, de route is zwaar, mijn lijf begint in topvorm te raken. Ik loop over glibberige paadjes omhoog en omlaag. Als ik een stok nodig heb vind ik er een. Als ik hem vergeet rent iemand mij achterna: 'je stok please!'. Mijn kleren, mijn rugzak en al mijn stuf is droog na de hoosbuien van gister. Ook mijn schoenen doen het goed. Het beetje vocht wat er nog in zit verdampt in de droogte van de dag.

Ik loop met muizen en wolken in mijn hoofd naar Guernika. Overal is koffie te halen. In cafés zitten locals al voor 12 uur aan bier en witte wijn. Tapas op de balie. Chocoladetaartjes. Morgen loop ik naar Bilbao. Ooit vond ik steden leuk maar vandaag een tandje minder

Ik ontdek dat de omgeving niet een grote invloed heeft op het gehalte muizen-in-mijn-hoofd. Ze komen ergens uit mijn lijf tevoorschijn en vandaag of morgen verlaten ze me weer. Die garantie heb ik. Ik mis een paar leuke pelgrims met wie ik gelachen, gepraat en gedronken heb. Ze zijn opgelost in de camino.

Als ik in Pozueta hostel aankom en het onderkomen raakt bevolkt met verse pelgrims verdwijnen zowel de wolken en de muizen.

Woensdag 24 april

Muxika and Morga


  • 24 April 2024 - 19:33

    Bart Lucassen:

    Muizen, ook ook mijn werkschip merk ik, keutels en zakje noten aangeknaagd. Lastig maar ook laat de muizen mijn dag niet kapot maken. Het is wat het is. Fijn je berichten.


  • 25 April 2024 - 08:20

    Renze:

    Ha Akke, leuk om je reis zo mee te beleven! Ik ken de muizen(issen) ook, en hoop voor je dat ze gauw verdreven worden. Laat andere figuren je pad kruisen.

    Een inspirerende camino gewenst!

    Renze


  • 25 April 2024 - 08:27

    Elsbeth:

    Waarbenjij.nu zegt: Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

    Kijken of het werkt :mouse [e-2601]

    Helaas kent hij muis niet ;)

    Succes vandaag mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 171069

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: