Ik ben een reiziger - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu Ik ben een reiziger - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Ik ben een reiziger

Blijf op de hoogte en volg akke

14 Maart 2014 | Cuba, Havana

Het vliegveld van Havana, Jose Marti International Airport.
Midden in de nacht arriveer ik. Ik ben op tijd en moet wachten. In grauwe slaperige rijen staan mensen voor incheckbalies.
Wachten. Koffers, tassen, rugzakken en mensen. Tussen paaltjes met touwen.
Aan het andere einde van de hal schuift een rij langzaam naar de balie. In mijn rij gebeurt nix. Om mij heen zakken mensen naar de grond. Strekken zich uit op tassen en rugzakken en vallen in slaap.
Ik ga er ook bij zitten. Liggen. Als een echte reiziger val ik in slaap.

Er ontstaat onrust om mij heen. Ik til een ooglid op. Er schuift iets. De rij schuift. Achter de balies zitten inmiddels medewerkers. Ik moet gaan staan en meeschuifelen. Met moeite til ik mezelf overeind. Schuifel en wacht. Voor mij worden een paar mensen teruggestuurt. Ze mogen niet mee. Ik sta in de rij voor vertrek van Havana naar Hato. Misschien zijn de regels hier wel strenger en wordt je zomaar, zonder duidelijke reden, in Cuba gehouden. Omdat je wenkbrauwen niet geëpileerd zijn, of een nachtjapon ontbreekt in je bagage, de baliemedewerker ruzie heeft gehad met een tante en zich wil afreageren.
Dan moet je blijven. In het cubaanse paradijs.
Lekker. Zon, mooi weer, bouwvallen en roetauto's, verkruimelde tafeltjes en wachtrijen voor zeeppoeder, pompstations en vertrekhallen waar het onzeker is of je zeept, pompt of verrekt (en dat is een onvervalste ;) freudiaanse verschrijving )

Ik besluit gewoon door te willen als reiziger naar Curacao.
Wat moet Cuba met mij en ik met Cuba? Moet ik mijn intrek nemen bij Pupy of Oralia? Divemaster worden of muziek maker? Laat maar, vandaag wil ik verder.
Het vliegveld is ingewikkeld. Ik moet luchthaventax betalen aan een balie ergens. Anders mag je echt blijven. Dat overkwam mijn dochter. Ze had geen geld meer voor de tax en dan kom je het land niet uit. Uiteindelijk is het goedgekomen, ze zit weer in Groningen.
Ook ik kom overal doorheen.
Maak een tussenlanding op Panama.
En reis door naar Curacao

Mijn dochter zou me halen met een geleende auto. Maar ze belt of ik met de bus of de taxi kan komen. Want ze woont op Curacao en daar kun je wel afspraken maken over gebruiken van een auto, maar dat zegt nix over daadwerkelijk gebruiken. Ze maakt het vaak mee en kan er niet goed aan wennen.
Ik geef er niet zoveel om. Bij reizen weet je maar nooit. Ik wacht op een busje naar Otrabanda. Daar wacht ik op een busje naar Suikertuintje. Bel haar en ze komt me halen. Op de scooter. De rem is stuk. Die zou gemaakt maar dat gebeurt niet zomaar. Dus doet ze korte stukjes en rijdt voorzichtig.
Ik wacht op haar en maak ondertussen een praatje met een man in uniform en dollarteken op zijn gouden voortand. 'Curacao is meer relaxt dan Nederland,' zegt hij. 'Daar gaat alles naar de belastingen. -De heb- die heb je hier niet. Hier hou je nog wat over.'
Hij grijnst zijn dollar bloot. Ik begrijp het.

Daar komt ze. Mijn dochter. Ik ben blij haar weer te zien. Met mijn rugzakken stap ik achterop de scooter. We gaan naar haar huisje en daar hoor ik alle verhalen.
Over de auto, de huisbaas, haar vrienden en vriendinnen. Het werk. De barbecue morgen. Duiken en allerlei Curaçaose mores.
En ze gaat terug naar Nederland. Eerder dan gepland.
Ze heeft veel gewerkt en is moe. Ik heb een nacht overgeslagen en ben moe.
'Reiziger vertel es wat,' zegt ze tegen mij.
En dat doe ik.
Vertellen over reiziger zijn, over avonturen en Cuba.

  • 15 Maart 2014 - 00:24

    Hilde:

    Eindelijk, je aankomst op Aruba! Fijn dat je veilig bent aangekomen! Geniet maar!
    Liefs,
    hilde

  • 15 Maart 2014 - 12:38

    Akke Kuipers:

    mooi eiland Aruba...! ik duik nog even onder X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 530
Totaal aantal bezoekers 168834

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: