In de wolken - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu In de wolken - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

In de wolken

Blijf op de hoogte en volg akke

13 Mei 2015 | Spanje, San Sebastian

Volgens Julio is het een pad voor alpinisten. Als de zon schijnt kun je dat pad nemen, maar dan moet je wel goed getraind zijn. Het kost een uur extra en is erg steil . Hij gebaart met zijn hand bijna loodrecht omhoog. Dat lijkt me wat. Ik denk dat hij overdrijft.

Julio is hospitaleros van een pelgrimsherberg in Irun.
Na een complete dagreis treinen, bussen en vliegen, met avonturen en omzwervingen, beland ik rond een uur of 8 's avonds in de herberg van Julio. Hij legt uit hoe het allemaal werkt op de Camino Del Northe. Hij is vriendelijk en behulpzaam, ik krijg chocola, koekjes, een bed en adviezen over de weg. Als ik de volgende morgen afscheid neem, krijg ik een omhelzing en tips over herbergen na Irun. Ik vraag of het bewolkt of zonnig wordt, vanwege de alpinistenroute, maar dat weet hij niet. Ter plekke beoordelen is zijn advies.

Ik loop om 7 uur richting de Jaizkibel, de berg voor de echte bergbeklimmer. Volgens de gids splitst het pad na een kapel: 'Rechts steil omhoog voert de route voor 'alpinistas'. De eerste klim is zeer zwaar, maar wordt op het vervolg over de heuvelige bergrug van de Jaizkibel met een heerlijk uitzicht beloond.'
Het weer is goed dus ik ga klimmen. Inderdaad heftig en zwaar maar ik loop en klim. Rustig voorwaarts gaan is belangrijk weet ik. Ademhalen.
Het weer is goed. Ik bereik een top. Het uitzicht naar landzijde is indrukwekkend. De zee zie ik niet, ze hangt in de wolken.
En dan gebeurt het: hoe meer ik stijg hoe meer wolken.
De landzijde verdwijnt ook in de wolken. Zomaar. Het gaat snel.
En langzamerhand verdwijn ik ook in de wolken.

Ik loop. Ergens aan de noordkust van Spanje. Over een bergrug.
Het is koud. Vanuit zee is de wind opgestoken en waait flarden wolken het land in. Het is mistig. Ik zie de weg nauwelijks. Het waait zo hard dat ik soms bang ben van de berg te waaien. Ik trek mijn regenjas aan. De wind waait wolken in druppels tegen me aan.
Ik zie niet waar ik heen ga. Af en toe is er een pijl. De weg gaat over rotsen die langzaam nat en glad worden. Ik klim en klauter over stenen en volg het rotspad. Het voelt riskant.

Ik denk aan doel en proces. Het doel, hier en nu op de Jaizkibal, is onzichtbaar. Het zicht is niet meer dan 10 meter. Ik volg het pad, ik volg het proces, dat wat zich aandient.
Soms is het pad bijna onzichtbaar en moet ik ter plekke beslissen waar ik ga en wat ik doe. Vooruitzien is er niet bij. Soms neem ik risico's.
Ook in mijn leven is het doel vaak onzichtbaar en moet ik iedere x weer bedenken en beslissen over wat op mijn pad komt en risico's nemen.
Dan is het overgeven en loslaten.

Na uren daal ik af. Langzaam verdwijnen de wolken.
Ik loop. Ik ontmoet medepelgrims. Het voelt vertrouwd, medepelgrims op de weg. Ik ken er al een aantal. Ik vind het leuk. Mooi. Ik geniet.
Dankbaar dat ik de Camino Del Northe loop.
Prachtig. De route voor 'alpinistas.' Zelfs als het mistig is vind ik de weg..
Met een glimlach ga ik.
Ik voel me in de wolken met deze uitdaging.

  • 13 Mei 2015 - 21:18

    Hilda:

    Hey lieve avonturier! Gaat goed zeg! Heftig maar net iets voor jou! Herkenbaar! Goede reis en voorzichtig! Liefs!-x-

  • 14 Mei 2015 - 11:29

    Ellen:

    Moi laiverd, wat heerlijk jouw verhalen weer. Ik geniet mee

  • 15 Mei 2015 - 08:03

    Renze:

    hoi Akke,
    ik ben ook weer aangehaakt, de tijd gaat snel, en jij zit alweer in de wolken...;)
    mooi om te lezen over proces en doel, overgeven en loslaten.
    het leven is complex en mooi. Geniet van de weg en kom veilig aan !

    tot later, hartelijke groet,

    Renze

  • 17 Mei 2015 - 12:21

    HildeD:

    Vliegen naar een bestemming waarvan je weet als je terug komt wat het bracht! Mooi, succes en veel goeds lieve Akke, ik reis in gedachten met je mee!!!
    liefs, knuffel, hilde

  • 02 Juni 2015 - 22:50

    Ilse:

    Mooi, Akke. Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 170821

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: