Ontmoetingen - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu Ontmoetingen - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Ontmoetingen

Blijf op de hoogte en volg akke

16 Mei 2015 | Spanje, Zarautz

Mijn reis startte met een opdringerige man.
Ik zat in de trein en hij ging tegenover me zitten.
Hij deed irritant, een Spanjaard. Ik verstond hem niet, hij boog zich dicht naar me toe en ik dook wat opzij. Hij zag het niet of begreep het niet. Met grote glimmende ogen keek hij me aan. Ik werd er benauwd van. Hij bleef maar staren, Ik pakte een krant en dook erachter. Hij gluurde om de krant, dus stond ik op en ging een bank achter hem zitten. Toen draaide hij zich om en staarde omgedraaid in de bank. Naar mij.
In het Nederlands vertelde ik hem de waarheid. Dat had geen effect. Twee Engelse mannen bemoeiden zich ermee. Dat hielp ook niet, hij pakte een van hen bij de armen. Toen spraken ze stevige woorden in het Spaans, er kwam een bekende van de opdringerige man en nam hem mee. Hij was bezopen.

Ik denk aan de tip van Sara. Een neptrouwring. Na de opdringerigheid van de bezopen man deed ik gelijk een ring aan de ringvinger van mijn rechterhand. Dat hielp. Tot nu toe heb ik geen vervelende mannen meer ontmoet.

Wel ontmoette ik Jose Antonio. Hij is niet uit mijn buurt te krijgen. Opeens duikt hij ergens op en loopt met me mee. Jose Antonio is een Spanjaard en praat Spaans. Praten lukt niet goed maar kijken wel. Glimmende ogen, ze lijken op de ogen van de man in de trein, maar dan een beetje minder glimmend. Soms loopt hij tijden achter me aan door het bos. Als we klimmen loopt hij te hijgen. Ik word er benauwd van.
Ik denk aan Heike uit Duitsland. We liepen een tijdje samen op. Ze vertelde dat dit haar negende camino is. Twee x de Del Northe. De Camino via de la Plata was ook heel bijzonder. Duizend kilometer, heet en heftig. Lange afstanden. Ik besloot ter plekke om die ook te doen. Hoewel... ik houd niet van hitte. Ik ben er slecht in. Als ik weer thuis ben ga ik uitzoeken of de via de la Plata ook koel gelopen kan worden.
Op een gegeven moment zegt Heike: 'Ik loop graag alleen dus laat ik je voorgaan.' Dat klonk zo simpel dat ik dacht: zo ga ik het ook doen. Zeggen dat ik graag alleen loop en dan alleen gaan lopen.
Dus zeg ik tegen Jose Antonio dat ik graag alleen loop en hem voor laat gaan. Hij kijkt me aan en glimlacht. Er verandert nix. Ik maak een handgebaar. Hij kijkt weer en glimlacht. Ik denk dat dit tussen Jose Antonio en mij niet werkt. Dus duik ik de bosjes in voor een plaspauze. Dat is een oude truck die vaak helpt.
Ook bij Jose Antonio. Hij loopt door en ik wacht in de bosjes. Ik kan altijd wel plassen, dus dat doe ik en wacht nog even voor ik verder loop.
Een kwartiertje later ontmoet ik Jose Antonio als hij op een bankje zit. Hij groet me vriendelijk en glimmend, staat op en loopt met me mee.
Het is een rustige en bescheiden man. We hoeven niet te praten.

Wat die bosjes betreft denk ik nog even aan de man waar ik de naam niet van ken. Hij liep achter me en ik moest de bosjes in. Daarom sloeg ik een weg in die van de route afweek. Ik liep een bosje in en zou bijna mijn broek laten zakken toen de man voor mij opdook. Hij gebaarde met zijn hand en praatte opgewonden. Ik zei dat ik iets in een bosje moest doen. Het hielp niet. De man wilde me bijna de bosjes uittrekken.
Toen ik een hurkhouding aannam lichtten zijn ogen op. Hij schudde zijn hoofd en verdween.

  • 16 Mei 2015 - 21:15

    Hilda:

    Lieve zusje,
    Het is wat met die hopeloze mannen.
    Wees een beetje boel voorzichtig graag!
    Pepperspray bij je?
    Vond het wel een spannend verhaal pfff!
    Geniet ze....jij zoekt de spanning ook op ik ken je! Hvj-xxx-

  • 17 Mei 2015 - 12:29

    HildeD:

    Hahahahaha zou bijna denken dat je er verlegen mee was;-) Antonio heeft maar geluk dat ie met je mee mag lopen! be carefull there!

  • 17 Mei 2015 - 19:47

    Akke Kuipers:

    zonder hopeloze mannnen die mij verlegen ;) maken zou het wel heel saai worden ;)

  • 02 Juni 2015 - 22:57

    Ilse:

    Haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 170632

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: