Mijn eigen weg - Reisverslag uit Comillas, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu Mijn eigen weg - Reisverslag uit Comillas, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Mijn eigen weg

Blijf op de hoogte en volg akke

25 Mei 2015 | Spanje, Comillas

Vannacht sliep ik in de gevangenis in Comillas. Een bijzonder plekje om te slapen.
Je moet wat op je geweten hebben wil je binnen komen. Ik was snel door de selectie en kreeg een bed in de nok van de nor.
'La pena' in het Spaans.

Vanmorgen at ik een stuk droog brood en dronk er water bij. Gevangenisvoer.
Nog een stuk zeep, wat spinnen ;) en toen mocht ik gaan.
Mijn eigen weg. Ik koos voor de alternatieve kustroute.
Van Heike, uit Duitsland, hoorde ik dat daar een nieuwe route ligt, die niet gemarkeerd is, maar wel mooi. Uitproberen dus.

Ik liep er alleen en vond het heerlijk. Ik zag de zee. Stond regelmatig even stil.
Als er veel pelgrims lopen voelt dat ongemakkelijk. Dat gaat dan als volgt: ik sta stil, een pelgrim loopt me voorbij en zegt: 'buen camino.' Ik zeg: 'buen camino,' kijk wat om me heen en ga weer lopen. De pelgrim voor mij loopt net wat langzamer dan ik, dus haal ik de pelgrim in en weer wisselen we 'buen camino', of iets anders, een praatje, een knikje, soms nix. Even later moet ik plassen. Dat moet ik heel vaak. Ik duik een bosje in. De pelgrim passeert, kijkt (meestal) niet, zegt niets. Ik trek mijn broek weer op en loop. De pelgrim voor mij ziet een leuk shot, staat stil en maakt een foto. Ik haal de pelgrim in en zeg 'hola.'
Als er veel pelgrims op de weg zijn, gaat dat de hele dag door en vandaag heb ik dat niet.
Na uren zie ik in de verte 1 pelgrim. Hij loopt als enige, naast mij, op de alternatieve kustroute.

Dan zie ik een pad die omlaag naar het strand lijkt te leiden. Ik loop tot nu toe op asfalt en om eerlijk te zijn heb ik nix met asfalt. Tenminste niet om op te lopen. Dus ga ik het weggetje in. Die kronkelt omlaag naar het strand.
Ik kom op het strand. Het is heerlijk.
De zee is zoals de zee is.
Rollende golven en de muziek van de zee..
Ruisen.
Het strand ligt vol stenen.
Kleine keien.
Rotsen met groene alg of wier bedekt.

Ik weet niet waar ik heen loop.
Toen ik boven op de weg liep had ik overzicht. Nu ik laag loop heb ik dat niet. Ik kan alleen lopen en hopen.
Ik vraag een man of er strax weer een weg omhoog loopt. De man praat Spaans en vertelt over een camping en een punt en een brug. Hij knikt erbij en wijst. Ik begrijp hem. Gewoon doorlopen en 'knik' dan komt het wel goed.
Tuurlijk komt het goed. Hoe dan ook.

Ik loop mijn eigen weg
Het is heerlijk
Ik voel me vrij.
Vrolijk.
Onbezorgd.

  • 31 Mei 2015 - 13:35

    HildeD:

    ;-) loop je eigen weg, mooi! Veel onbezorgde wandelingen nog gewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: