Jezus en zijn creditcard - Reisverslag uit Comillas, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu Jezus en zijn creditcard - Reisverslag uit Comillas, Spanje van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Jezus en zijn creditcard

Blijf op de hoogte en volg akke

27 Mei 2015 | Spanje, Comillas

'Ga je mee naar het strand?' vroeg hij.
Ik aarzelde, maar dacht al snel: 'doen, anders beleef je nooit wat.'
Dus ik zei: 'yes.'
Hij gaf me een high five en ik ging.
Even mijn schoenen halen.

Ik had hem al eerder gezien. Een paar dagen geleden liep ik hem voorbij op de camino. Hij zag er wat versleten uit. Een rode gelapte rugzak die hier en daar met grote steken wit genaaid was. Hij liep op zwarte soldatenschoenen. Ik weet nog dat hij niet groette en dat het leek of hij mij niet zag. Hij zwalkte en fladderde over de weg.

Die dag haalde ik mijn schoenen en liep het terras op waar hij zat.
Hij at pasta, brood en dronk wijn.
Hij sprong overeind toen hij me zag en zwaaide zijn armen wijd uiteen. Niet om mij te verwelkomen maar om te laten zien dat hij vrolijk was. 'Dat ligt aan Jezus,' zei hij.
Hij had halflang grijs haar met krullen. Een afgeknipte spijkerbroek tot over de knie en een zwart t-shirt. Hij begon direct te praten, ging weer zitten en at ondertussen. Stukjes pasta gingen zijn mond in, en bleven tussen zijn tanden zitten. Hij nam grote slokken wijn.
Hij praatte vooral over Jezus, over missies en opdrachten.
Onstuitbaar in woorden was hij. Ik kreeg een krul in mijn maag.
'Ik heb nix,' zei hij 'en dit eten krijg ik aangeboden. Zomaar. En dat heb ik aan Jezus te danken. Altijd, elke dag maar weer.'
De man at. Het eten rook lekker. Hij bediende zichzelf goed. Ik zat erbij en keek ernaar.
Het laatste restje liet hij staan. De wijn dronk hij op. Tegen de cafehouder zei hij: 'Jezus zal u lonen.' Hij legde zijn hand op de schouder van de man.
Ik twijfelde of ik wel met hem naar het strand wilde. Maar hij stond al en liep. Richting strand. Op slippers. Tijdens het lopen zag ik dat hij wondjes op zijn voeten had.

De man praatte. Ik wilde ook wat zeggen, maar kwam er niet tussen.
Hij vertelde dat mensen op hem neer kijken. Dat hij zonder creditcard reisde. Dat hij leefde zoals Jezus wil dat hij leefde.
'Ik woon in Litouwen, daar heb ik een groot huis en een creditcard. Er staat meer dan een miljoen op. Maar nu loop ik door Europa. Om Jezus te volgen. Zonder zorgen en zonder bezit. Met alleen mijn rugzak. Ik eet en slaap van wat ik krijg. Ik ben vrij!'
Voor de toekomst had hij missieplannen. Hij wilde een kerk bouwen. Bijeenkomsten organiseren. Soms waste hij zijn kleren in zee. Soms sliep hij op het strand.
Want hij was vrij! Zijn armen gingen de lucht weer in.
Zijn zwarte soldatenschoenen waren gebroken. Hij kon zo naar huis bellen dan stuurden ze nieuwe schoenen, vanwege de creditcard. Maar dat wilde hij niet.
Want Jezus.. en Jezus... Hij lachtte en schaterde en dat kwam door Jezus. Alles was goed voor hem in het leven. Alles lukte hem. Want Jezus...

Ik zag het niet zitten om verder met hem naar het strand te gaan.
Ik probeerde wat te zeggen, maar hij hoorde me niet. Ik bleef stilstaan en stak mijn armen ook in de lucht. Hij keek me verbaasd aan.
'Ik ga niet verder met je mee,' zei ik.
De man lachtte en zei dat het hem niet uitmaakte.
'Ik ga terug,' zei ik snel en stak mijn hand uit. 'Succes dan maar..' Ik kreeg een zacht, sponsachtig handje. Alsof er geen botten in zijn hand zaten, een lijf zonder ruggengraat.
Er ging een rilling door me heen, ik draaide me om en ging.

De volgende morgen stond hij in de keuken van de albergue. Verbaasd keek ik toe.
Hij praatte met een meisje. Ze droeg een spijkerbroek met scheuren en een zwart t-shirt met lange mouwen. Ze stonk een beetje naar belegen pelgrimszweet.
(Later vertelde ze me dat ze de voeten van de man had gezalfd en verbonden. En ze had hem geld gegeven)
Ik vroeg de man of hij gister na inschrijftijd was binnengegaan. Hij lachtte wat en praatte verder met het meisje.
Toen vroegen ze elkaars naam.
'Claire,' zei het meisje.
'Jezus,' zei de man.
Dat vermoedde ik al: hij had het over zichzelf...

  • 28 Mei 2015 - 11:00

    Nell:

    Hoi Akke, ik smul van je verhalen....Goed ingeschat, dit was niet de echte . Hou je armen af en toe gewoon in de lucht, voelt zo lekker he. Doe ik ook hier in Winsum, ha, ha dorpsgek Nellie.
    Kus.Nell

  • 28 Mei 2015 - 20:05

    Akke Kuipers:

    Vroeger in het dorp waar ik woonde ;) hadden we dorpsgek Odde.
    Hij kondigde met trompet, op de fiets, elke zaterdag aan dat het oud papier door muziek vereniging Wilhelmina gehaald zou worden.
    Ik ben benieuwd naar jou dorpsgekte.
    Met alleen armen in de lucht kom je er niet
    Xxx

  • 31 Mei 2015 - 13:42

    HildeD:

    Hahaha, je hebt nu jacobus en jezus ontmoet,je blijft vast nog even weg, nog 11 te gaan ;-) succes lieve akke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: