Puducherry - Reisverslag uit Pondicherry, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu Puducherry - Reisverslag uit Pondicherry, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Puducherry

Blijf op de hoogte en volg akke

11 Februari 2016 | India, Pondicherry

Langzaam wen ik aan India, aan de warmte, aan spicey food (begin het lekker te vinden) en aan de chaos. Madurai is warmte, spicey food en chaos. En vannacht vertrek ik. Ik zou willen blijven. Nog een paar dagen kokosnoten leegdrinken bij de handkar tegenover het hotel, nog es Indian food eten bij het vegetarian restaurant tegenover de tempel. De man van het stopcontactenhandeltje op de hoek groeten. Thee drinken met de kleermaker die een paar woorden Nederlands spreekt. En verder gewoon het getoeter en de beweging ervaren. Maar 2 dagen geleden ik moest bedenken wanneer ik verder trok, anders waren de kansen van vandaag voorbij. Dus boekte ik de slaapbus naar Puducherry. En voor nog meer zekerheid boekte ik een guesthouse via Lonely Planet internet.

De eerste dagen in India sliep ik nauwelijks. Misschien een combi van opwinding en ongewoonte. De laatste dagen slaap ik wel. Ook in de bus slaap ik. Het is vroeg en nog donker als ik woensdagmorgen in Puducherry aankom. Ik hoop op een redelijk guesthouse, 't is een gokje om op afstand te boeken. Ik ging voor goedkoop. Ik schrok nogal van de prijzen van de hotels, hostels en guesthouses in Puducherry .....en toen kwam er een voorbij van 6 euro per nacht... Zonder verdere info heb ik direct geboekt. Misschien is ie wel vreselijk...
Het guesthouse heet Raj Lodge, aan de Rangapillai Street, Puducherry - 605001, India.
Raj Lodge heeft een oranjegele gevel en is smerig. Ik kom er om 6 uur in de morgen aan. Krijg een kamertje beneden, vlakbij de ingang. Ik werp een blik naar binnen: uhmm.... die lakens, een klein beetje smoezelig (hoeveel mensen voor mij hebben daar al op geslapen?) de planken en latjes zijn vies, stoffig, webbig. Ik ken de aandrang nauwelijks, maar nu krijg ik de neiging om 'er-een-doekje-over-te-halen'. Mwahhhh... eerst maar es slapen.... op de lakens....
Om 10 uur kom ik tot leven. De receptie klopt op de deur. Ik kan een kamer boven krijgen. Oké.. show me. De kamer is groter, een hal, een westers toilet. Ja graag, die wil ik wel. Ik verkas.
Ook deze kamer is vuil, Als ik met mijn hand over een plank ga is mijn hand bruin. Ik besluit een doekje te kopen om die er-over-te-halen. Dus ga ik eropuit. De stad verkennen. Een doekje scoren, ontbijt scoren. Wifi scoren.

Puducherry is een voormalige Franse kolonie. Die invloeden zijn nog te zien, las ik. Er zijn bomen en meer groen dan in andere steden van Zuid India. Er is meer Westers eten. Franse restaurantjes.
Er is een bekende ashram, de Shri Aurobindo Ashram. Er zijn parken, een botanische tuin.
Puducherry is gelegen aan The Bay of Bengal en heeft een brede boulevard. Ik ga het zien.

Ik loop de hele stad door voor wifi. Ik loop naar the Bay of Bengal, ik loop over de boulevard. Soms spot ik beveiligde wifi bij hotels en restaurants. Maar als ik vraag wordt er geschud en ook: no wifi.
Ik beland bij chez Charlie. Een Frans restaurant. Op een bord buiten staat het menu en onderaan : free wifi, maarrr.... als ik vraag is weer het antwoord: ...noooohh.. Maar deze x laat ik het er niet bij zitten. Ik wil wifi. Dat moet toch mogelijk zijn in een stad als Puducherry? Dus druk ik een medewerker mijn mobiel en I pad onder de neus en.... YES! Ik krijg het wachtwoord.
Ik gooi gelijk een verhaal op mijn blog en doe ondertussen een Frans ontbijt.
Later scoor ik nog een doekje, maar eerst ontmoet ik Anthony.

Ik ontmoet Anthony onderweg. Hij stopt met zijn brommer naast mij en vraagt naar de Franse bibliotheek. Anthony vertelt dat hij net een paar dagen in Puducherry is. Hij komt uit Parijs. Zwarte krullen. Goeie looks. Ik weet ook niet waar de Franse bibliotheek is, maar ik heb een plattegrond. Die pak ik erbij, maar de bibliotheek vinden we niet. We praten wat en hij nodigt me uit voor een drankje. Vanavond. We spreken af om 9 uur. In een cafe op de boulevard. We wisselen telefoonnummers. Achteraf denk ik. Poeh.. wie weet is dat niet handig, maar ook: als je nix waagt....


Puducherry
10 februari 2016

  • 11 Februari 2016 - 10:18

    Hilda:

    Mooi avontuur Akke!!
    En jij die een stofdoek scoren wil??
    Das bijzonder!!!
    Dan moet het wel heel erg smerig zijn

  • 11 Februari 2016 - 10:21

    Hilda:

    Ik geloof dat je maar een gedeelte van het verhaal gekregen hebt!
    Maar ik schreef ook nog have fun!
    En heb je al een drankje gescoord??
    Liefs!!

  • 12 Februari 2016 - 05:50

    Akke Kuipers:

    Zusje! Gister mijn eerste biertje na anderhalve week. Ik sliep als een (tamil) tijger...
    XXX Geniet in Kaap Verdie!

  • 12 Februari 2016 - 16:50

    Mandy :

    Lieve Akke, je beleeft weer veel. Ben je goed de nacht door gekomen in het vieze kamertje? Veel plannen voor in Pudycherry? Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 434
Totaal aantal bezoekers 171123

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: