Vastgelopen - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Vastgelopen - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Vastgelopen

Blijf op de hoogte en volg akke

10 Oktober 2017 | Frankrijk, Saint-Vérain

Vandaag is het een recht-toe-recht-aan stuk lopen. Het pad gaat langs een rechte vaart met daarnaast een recht fietspad. Geasfalteerd. 12 kilometer lang. Aan de andere kant van de vaart loopt het spoor en daarnaast is een autoweg. Ik hoor de auto's langszoeven.
Het frustrerende van de etappe van vandaag is dat na 12 km fietspad de route afzwaait naar het zuiden en gaat verder over (nogmaals) asfaltwegen.

Het wordt dus een dagje asfaltrocken.Nu houd ik niet van asfalt. De harde landing iedere x als ik mijn voeten neerzet. Na een dag asfaltrocken voel ik het in mijn lijf en leden. Dus loop ik altijd zoveel mogelijk in de berm als het over asfalt gaat. Soms met de ene voet in de berm en de andere op het asfalt. (als het niet anders kan)
En dan kom ik na een paar kilometer asfalt en berm bij een brug die naar de overkant van het water leidt en ziedaar! een weggetje door het gras! Geen asfalt maar gewoon een paadje over de aarde! Het spoor loopt ernaast.
Daar wil ik lopen!

Het is een prachtig pad en het loopt heerlijk. Ik begrijp niet waarom de route hier niet loopt.
Na een tijdje wordt het gras langer, er groeien kruiden en halmen die nu zaaddragen. Ik loop er gewoon dwars doorheen. Geen probleem.
Ook de struiken aan weerszijden van het pad dringen uitbundig op. Waren ze eerst nog bijgesnoeid voor een open doorgang, langzamerhand nemen ze steeds meer ruimte in beslag. Er groeien hier ook veel braamstruiken. Sommigen met lange uitlopende takken en scherpe dorens. Ze krassen langs mijn benen.

Naast mij lokt de spoorbaan. Wat een ruimte.

Na een tijdje komt het moment dat ik onder takken door moet kruipen. Met mijn be-panty-de benen kruip ik door zaaddragend gras en ander gewas. De zaadjes nestelen zich in mijn panty om zo voor verspreiding van het nageslacht te zorgen. Langzamerhand komt het woord 'worstelen' boven. Ik worstel me door het pad, door bomen, struiken, dorens en distels.
Opeens lijkt een geasfalteerd pad ontzettend functioneel en aantrekkelijk.

En dan komt het moment dat ik vastloop.
Ik kom er niet meer doorheen.
De braamstruiken hebben met hun lange uitlopers en scherpe dorens, al het gewas ondoordringbaar aan elkaar gebreid.

Dat is het moment dat ik me afvraag: en nu?
Ik sta er even stil van.
Teruggaan is een optie, maar die verwerp ik direct. No way ;)
Doorgaan is een optie, maar ik kom er niet levend doorheen. Dat begrijp ik ook wel als ik naar al die ondoordringbaarheid te kijk. Ik word levend ingebreid.
Ik kijk naar links: het water van de vaart, mwah.. ook geen aantrekkelijke idee.
Maar! het spoor is de kans!

Ik denk aan de waarschuwingsborden die in Schotland bij het spoor staan. Ze gaan niet over gevaar maar over boetes: '!!!! wees gewaarschuwd: een bekeuring van 1000 pond als u het spoor betreed!!!'
Dat betekent hier en nu dat ik moet zorgen niet gezien te worden. (Ik kan altijd nog in de braamstruiken duiken ;)
Dus ga ik met omzichtigheid het spoor op. Kijk links en rechts naar iets wat lijkt op een bekeuringsambtenaar. Niemand! Dus gaan!
Zo loop ik een tijdje over het spoor. Ik loer om me heen. Geen ambtenaar te zien. Aan de andere kant van het spoor is een hoog hek, maar na een stuk lopen zie ik een gat in het hek, steek snel over, gooi mijn rugzak door het gat en kruip er achteraan. Daar klim ik een aarden wal op. Ontsnapt!! Ik steek een stuk land over en daar is een asfaltweg! Hoera! Asfalt!

Uiteindelijk kom ik via het navigatiesysteem weer bij het geasfalteerde fietspad.
Mijn panty's zijn bezaaid van de zaadjes. Het zijn de enige beenwarmers die ik meeheb. Ze moeten echt nog een paar dagen mee. Met of zonder zaadjes. Dus als ik weer loop pluk ik zaadjes van mijn panty. De hele asfaltroute lang.

Auvillar
Dinsdag 20 oktober 2017

  • 10 Oktober 2017 - 18:04

    Aart:

    Wow, Akke, zo herken ik je weer: je loopt keurig op gebaande wegen. Navolgenswaardig ... misschien :(
    Even dacht ik dat je spouts geen kweken, op je panty als basis, in combi met beenzweet. Maar nee, wel aan gedacht? Dat kán best lekker zijn misschien.
    Nog even bon courage!
    xxx

  • 10 Oktober 2017 - 18:18

    Akke Kuipers:

    aart! Let op de lettertjes! spouts van bezwete panties, das nog giftiger dan kastanjes. xxx

  • 11 Oktober 2017 - 11:30

    Mandy:

    Hee Akke!

    Pittig tochtje, ik schrok al toen ik de titel las. Gelukkig heb je de treinen niet van dichtbij bekeken en heb je nu een heldhaftig avontuur te vertellen ;)

    Liefs Mandy

  • 12 Oktober 2017 - 12:47

    Akke Kuipers:

    mandy vastlopen kan idd op veel manieren. ik liep 'gewoon' letterlijk vast. en ook daar zat een gat in....
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Vérain

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

...in de middeleeuwen trokken vanuit alle hoeken van het land devote pelgrims moeizaam naar een van de geliefkoosde bedevaartsoorden....
Zomaar een zinnetje die ik tegenkom op internet als ik google op pelgrimeren. Ik realiseer me dat ik niet in de middeleeuwen leef, maar in een eeuw waar het er heel anders aan toe gaat. Als pelgrim in 2017 verwacht ik geen moeizame reis. Hoewel.. 800 km met beginnende slijtage in de heupen. Misschien komt moeizaam af en toe wel langs. Ik wil er niet teveel bij stilstaan. Hooguit kortere afstanden afleggen. Wie weet pak ik af en toe de bus of de trein. Kom daar in de Middeleeuwen eens om.
En dan het woordje 'devoot'. Het heeft een middeleeuwse klank en ik google erop: 'gelovig, godvrezend, kerks, vroom'. Das ook nix voor mij. Maximaal vind ik mezelf terug in de zoeker met een individualistische karakter, niet zo eenvoudig te vangen in een categorie.
Ik ga dan ook alleen, ik loop alleen, zoekend naar de Eeuwigheid, naar Ruimte en Contact. 'Het geliefde bedevaartsoord' is niet mijn einddoel, de weg is mijn doel.
12 september vlieg ik naar zuid oost Frankrijk om de Franse pelgrimsreis te starten
Ik zie wel waar de weg mij brengt...

...lopend sta ik stil, bij wat ik wil, ik kies geen weg, de weg kiest mij, en ik ga mee, in het getij...

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2017

Zo'n laatste dag...

10 Oktober 2017

Vastgelopen

09 Oktober 2017

Prinsessenbed

08 Oktober 2017

Opkicker

06 Oktober 2017

Een afgelegen boerderij
akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 730
Totaal aantal bezoekers 167030

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: