Een afgelegen boerderij - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een afgelegen boerderij - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een afgelegen boerderij

Blijf op de hoogte en volg akke

06 Oktober 2017 | Frankrijk, Saint-Vérain

Vannacht slaap ik op een boerderij in the Middle of Nowhere. Ergens rond een uur of 4 in de middag kom ik aan, klop op de deur, er komt niemand. Ik roep: 'bonjours!' maar geen reactie.
De deur is los, ik ga naar binnen en loop een hal in. Er staan rekken voor pelgrimsschoenen; er liggen borstels en stapels kranten. Op de grond liggen verfrommelde kranten. Ik herken dat type krant: ze zijn gelezen (of niet) en daarna in schoenen gepropt om het vocht uit de schoenen over te nemen. Ik gebruikte kranten ook op die manier als mijn schoenen nat waren. Maar het is even geleden dat het geregend heeft. Echter de kranten liggen erbij alsof ze gister gebruikt zijn: in vochtige proppen op de grond.
Ik loop verder, een grote keuken in. Er is een lange eettafel, aan de muur hangen foto's waarbij de eettafel vol pelgrims zit, er is een bank met kleden en kussens, een piano, ik speel Fur Elise.
De keuken heeft een pastelgroen verfje. De koelkast staat vol cola en bier.

Ik ga maar es verder op onderzoek uit. Een trap leidt naar boven. Daar is een lange gang en slaapkamers met nummers op de deur, douches, toiletten. Ik kies in kamer nummer 7 een bed met een hoog houten voor- en achtereinde. Ga me douchen, was mijn kleren, hang ze buiten, schrob mijn schoenen en dan komt de boer. Hij betrapt me bij het schrobben van mijn schoenen in de gootsteen van het aanrecht in de keuken. Ik doe het met het afwassponsje, thuis doe ik het met de afwasborstel (mijn schoenen zijn me heilig)
De boer kijkt alsof hij liever niet heeft dat ik op deze wijze de keuken gebruik. 'dat kan ook buiten met een beetje water in een bakje', zegt hij. Maar verder vind hij het ok dat ik het huis al in bezit genomen heb. Bier drinken is 1,50 euro en cola een euro (maar ik hoef geen cola meer)

De boer woont in een huis iets verderop. Hij heet René en mist een stukje voortand. Vannacht ben ik hier alleen, gister waren er 2 pelgrims, zegt hij. De vorige week zat de tafel vol. Of ik bang ben. Waarvoor? vraag ik, maar daar komen we niet uit. Ik kan gebruik maken van de tuin XL, overal staan ligstoelen, er zijn schommels en een glijbaan. 'Bon installation', zegt hij (dat zeggen ze hier vaker) en 'doe de deur vannacht op slot, er wordt hier gestolen' 'Ik heb nix om te stelen', zeg ik. De boer lacht en vertrekt. Dan heb ik heb het rijk voor mij alleen.

De zon gaat onder in vurig oranje en rood. Ik sta er een poosje naar te kijken. Als het donker wordt ga ik naar binnen, warm linzen op uit een blikje, pluk druiven uit de tuin naast de deur. Drink bier en bak de eieren die René me bracht. Er ligt een fotoboek over het bedrijf. Ooit was het een boerderij met koeien, later met paarden en nu met pelgrims. Ik ben gestald waar ooit de beesten gestald werden. De handel rond pelgrims floreert hier op de route.

Ik ga naar buiten, de nacht op het franse land bekijken. De hond van het erf ligt voor mijn deur op wacht. Het is een vriendelijke golden retriever en het voelt veilig zo'n wacht voor de deur. De maan is rond en verlicht de nacht. Langzaam komen er steeds meer sterren bij.
De voordeur kan niet op slot, ieder kan zo naar binnen. Op mijn slaapkamerdeur zit wel een slot. Ik slaap er goed om.
Tijdens het ontbijt verschijnt René. Hij vraagt of ik goed sliep. Verder is hij niet spraakzaam en ik ook niet. Hij loopt wat door de keuken, ik zit te eten, hij stopt stokbrood voor mij in de toaster. En dan loopt hij weer van voor naar achter (het is een groot vertrek, je kan er trainen voor pelgrimstochten). Als ik klaar ben met eten, wenst hij me Bon Chemin en vertrekt om hout te gaan hakken. Of ik het licht strax uit wil doen.
Ik zeg: 'ok' en 'merci,' en even later stap ik weer over het pad, die vandaag naar Montcuq loopt.
(Het is een koude morgen en ik draag mijn muts en de nieuwe handschoenen van Elsbeth)


Montcuq
Vrijdag 6 oktober 2017

  • 06 Oktober 2017 - 19:14

    Elsbeth:

    Klinkt als een gezellige boerderij ook al was je daar alleen. En ik hoop dat mijn handschoenen je warm hebben gehouden:) Hier wordt het ook al koud dus kom maar snel terug dan kan ik ze ook aan ;)

    Liefs

  • 06 Oktober 2017 - 21:06

    Akke Kuipers:

    nog even kou lijden. ik ben nog een weekje de hort op xxx

  • 06 Oktober 2017 - 22:46

    Renze:

    Ha Akke
    Mooi om mee te lezen!
    Gelukkig was de hond geen Borrie,
    Maar t biertje smaakt goed.
    Goede pijnloze tocht morgen!
    Xxx Renze

  • 07 Oktober 2017 - 13:43

    Akke Kuipers:

    ha renze! borrie moet je me nog es uitleggen hoor! met een biertje komen we daar wel uit xxx

  • 08 Oktober 2017 - 12:48

    Aart:

    Hi Akke,
    Bon chemin, bon courage!
    xxx

  • 09 Oktober 2017 - 16:25

    Mandy:

    Hee Akke,

    Helemaal alleen in op de boerderij, dat is een unieke ervaring waarschijnlijk. Fijn dat je niet bang was en dat je goed hebt geslapen. Op naar meer unieke ervaringen :D

    Liefs Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Vérain

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

...in de middeleeuwen trokken vanuit alle hoeken van het land devote pelgrims moeizaam naar een van de geliefkoosde bedevaartsoorden....
Zomaar een zinnetje die ik tegenkom op internet als ik google op pelgrimeren. Ik realiseer me dat ik niet in de middeleeuwen leef, maar in een eeuw waar het er heel anders aan toe gaat. Als pelgrim in 2017 verwacht ik geen moeizame reis. Hoewel.. 800 km met beginnende slijtage in de heupen. Misschien komt moeizaam af en toe wel langs. Ik wil er niet teveel bij stilstaan. Hooguit kortere afstanden afleggen. Wie weet pak ik af en toe de bus of de trein. Kom daar in de Middeleeuwen eens om.
En dan het woordje 'devoot'. Het heeft een middeleeuwse klank en ik google erop: 'gelovig, godvrezend, kerks, vroom'. Das ook nix voor mij. Maximaal vind ik mezelf terug in de zoeker met een individualistische karakter, niet zo eenvoudig te vangen in een categorie.
Ik ga dan ook alleen, ik loop alleen, zoekend naar de Eeuwigheid, naar Ruimte en Contact. 'Het geliefde bedevaartsoord' is niet mijn einddoel, de weg is mijn doel.
12 september vlieg ik naar zuid oost Frankrijk om de Franse pelgrimsreis te starten
Ik zie wel waar de weg mij brengt...

...lopend sta ik stil, bij wat ik wil, ik kies geen weg, de weg kiest mij, en ik ga mee, in het getij...

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2017

Zo'n laatste dag...

10 Oktober 2017

Vastgelopen

09 Oktober 2017

Prinsessenbed

08 Oktober 2017

Opkicker

06 Oktober 2017

Een afgelegen boerderij
akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 168608

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: