Een heftige nacht - Reisverslag uit Charenton-du-Cher, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een heftige nacht - Reisverslag uit Charenton-du-Cher, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een heftige nacht

Blijf op de hoogte en volg akke

16 Mei 2019 | Frankrijk, Charenton-du-Cher

Aan de voet van de kerk in Cluis is een klein pelgrimsonderkomen. Op de deur hangt een briefje: sleutel onder de steen links. Vroeger hadden wij thuis een bloembak naast de voordeur en daarin lag een steen. Dat was de plek waar de sleutel onder lag als er niemand thuis was. Naast een steen, is een dakgoot ook een door iedereen bekende plek om de huissleutel te verstoppen. De-sleutel-onder-de-steen is ook in Frankrijk bekend. Naast de deur van het pelgrimsverblijf ligt een losse steen, onder die steen ligt de sleutel. Ik kan zo naar binnen, iedereen kan zo naar binnen.

Even later zit ik op de bank in de keuken van het verblijfje. Naast mij zit Mark en hij stinkt. Hij doucht zich nooit, al zegt hij van wel, maar daar geloof ik nix van. 1 x zei hij dat hij ging douchen en binnen een minuut was hij terug met een handdoek die naar zweet rook. En verder was er wat geur betreft nix veranderd.
Naast dat Mark stinkt, snurkt hij ook en daarom mag hij op de bank slapen, waar we nu op zitten. De bank staat in de keuken en kan omgeklapt worden tot 2 persoonsbed. Het wordt dan een heerlijk bed. Thom, Andries en ik moeten boven slapen op stapelbedden. Daarop liggen matrassen met ijzeren spiralen die 's nachts in je ribben steken. Ik lig er een uur op te draaien en ga dan op zoek naar iets waarmee ik het ijzer kan bedekken. Ik vind een deken, leg het 3 x dubbel op het matras en ga daar op liggen. Het helpt nix. Het ijzer prikt er dwars doorheen.
En om het nog heftiger te maken raak ik vervolgens ontzettend in de diarree. Ik slaap de hele nacht niet
Misschien komt het van de avond. We zijn met elkaar nogal aan het doorzakken geweest, eerst met bier en later met wijn. Mijn eten bestond uit wat slabladen die scherp smaakten van de azijn. Ik was nogal blij met al dat bier, want mijn ribben beginnen steeds meer uit te steken. Volgens Andries zit bier vol goeie bouwstoffen. Door zo'n nachtje aan de diarree teert het spek op mijn geraamte ook nog es in. En omdat ik niet slaap denk ik aan al die dingen. Ik denk ook aan de heftige tocht die ik morgen moet maken. Misschien kan ik beter gaan liften.

Maar uiteindelijk loop ik de hele volgende dag. De route loopt langs de rivier de la Creuse. Ik neem een ander pad en beland via een smal paadje in de bossen hoog boven de rivier. Het uitzicht is schitterend. Het pad is smal en vol keien en kuilen. ik moet echt uitkijken dat ik niet naar beneden stort. Ik loop omhoog en omlaag. Vlakbij mij stijgt plotseling een valk op. Ik zie donkerpaarse orchideeën. En mijn lijf trekt het. Wonderbaarlijk wat een taaiheid. Als ik afdaal naar de rivier, ontdek ik een plek aan het water. Er groeit gras en ik kan de verleiding niet weerstaan. Gooi mijn kleren uit en zwem een stuk de rivier in. Er staat een sterke stroming. Om niet te verzuipen besluit ik toch maar terug te gaan. Het water is koud en dat is verrassend. Ik hou ervan. Ik droog me zo goed en zo kwaad af met een handschoen die toch maar in het zijvakje van mijn rugzak zit. Daarna leef ik op voor 200 procent. Het pad stijgt weer en mijn energie stort zich op de berg.

Uiteindelijk kom ik uitgeblust en met weinig energie aan in Eguzon, waar we een minimalistische blokhut op een camping hebben. Ik ga op bed liggen en slaap een gat in de middag.

Eguzon
Donderdag 16 mei 2019

• 17 Mei 2019 - 07:14

Hilda:

Akke een heftige nacht ik zag je zitten met 3 mannen aan de bar ik dacht dat wordt een heftige nacht en zie aldus geschiedde! Spiralen die in je rug prikken nachtelijke sluippartijen om oplossingen te vinden niet leuk.
    Maar.....zwemmen in de rivier daar knap je van op! Zie het voor me afdrogen met een handschoen roeien met de riemen die je hebt! Veel succes lieve zus geniet ervan! -xxx-

• 17 Mei 2019 - 14:47

Akke Kuipers:

Inmiddels gebruik ik die handschoen vaker als ik gezwommen heb, maar het droogt nix. Half nat trek ik dan míjn kleren weer aan en denk aan de luxe van het overdekte zwembad ik Sonov.
    Xxx

• 17 Mei 2019 - 17:22

Henk:

Hoi Akke, ff een kort commentaar op je nomade belevenissen die ik tot nu toe heb mogen beleven. We leren in het "leven door vallen en opstaan", we bevinden ons steeds in verschillende omstandigheden waarbij een beroep wordt gedaan op onze vindingrijkheid en waarbij onze latente vermogens en talenten naar buiten worden gebracht, en moed ,standvastigheid en geduld worden ontwikkeld. Nou,ik beleef elke keer wanneer ik je verslag lees over een dag en ook wel nachten dat deze eigenschappen blijkbaar ruimschoots aanwezig zijn. Heel bijzonder om dit te mogen lezen. Groet Henk

• 18 Mei 2019 - 07:21

Akke Kuipers:

Henk wat een bijzonder mooie analyse!!!

• 21 Mei 2019 - 09:20

Mandy:

Lieve Akke,

Fijn dat je ondanks zo'n nacht heb kunnen genieten van de dag en zelfs een frisse duik. Succes,

Liefs Mandy

• 21 Mei 2019 - 13:31

Akke Kuipers:

Mandy: soms kan ik meer dan ik verwacht, dat zijn de bijzondere ervaringen tijdens het pelgrimeren xxx