Illegaal - Reisverslag uit Oignies, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Illegaal - Reisverslag uit Oignies, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Illegaal

Blijf op de hoogte en volg akke

25 September 2021 | Frankrijk, Oignies

De weg is onzeker.
Overnachtingsplekken nauwelijks te regelen. Er is veel onduidelijk. Daar moet ik mee dealen. Het lijken lessen in vertrouwen en loslaten.
Regelmatig dacht ik: het lukt niet, ik ga naar huis. Maar daarna kwam er weer een kans en schoof ik de optie 'naar huisgaan' voor me uit. Het is me ook te min. Alsof ik niet tegen wat onzekerheid en onduidelijkheid kan. Geen vertrouwen heb. Niet bij de dag kan leven.

Inmiddels ben ik bij meneer Michel in Oignies. Meneer Michel is de verrassing van de dag, de week, wat? van de hele trip. Hij is een kleine man, zijn hoofd is kaal met witte en bruine vlekken.
Hij biedt me een biertje aan en neemt zelf een icetea. We zitten op een kleine binnenplaats bij zijn huis. De zon schijnt. Het hoofd van Meneer Michel glanst ervan. Hij lijkt op mijn oom Jan, een geblokte bloesje en een goudkleurig brilletje. Mijn oom Jan is overleden. Ik herinner me hem als een stille man die goede gaven met zijn linkerhand gaf zonder dat zijn rechterhand het wist.

Meneer Michel vertelt dat hij meerdere pelgrimstochten liep met zijn vrouw. Ze is inmiddels overleden.
Maar na wat jaren kwam Michaela. Hij kende haar van vroeger en nu woont ze bij hem in huis. Ze houdt ook van wandelen en vandaag belt hij haar: 'Wil je vis meenemen? De pelgrim eet geen vlees'. Ik mag namelijk mee-eten met Michel en Michaela.

Morgen loop ik naar Rocroi. Daar wil ik slapen in de gite pelerins.
Of ik mijn vaccinatiebewijs bij me heb? vraagt meneer Michel.
'Nee', zeg ik.
'Dan heeft u een probleem. Dan komt u die gite niet in. Daar zijn ze streng op. Het is sowieso uitkijken met de gendarmes in Frankrijk. Ze controleren graag en zonder vacconatiebewijs krijgt u een boete. Ook op de terrassen enzo moet u voor de gendarmes waken'.
Meneer Michel wil me helpen. Ik moet een particulier adresje hebben. Hij weet er wel een. Of hij gelijk naar zal bellen?
'Graag', zeg ik.

En dan belt meneer Michel.
Het is een lang gesprek in het Frans. Vooral de overzijde is aan het woord. De mobiel van meneer Michel staat op de luidspreker en ik begrijp dat hij aan een dame in Rocroi uitlegt dat ik niet gevaccineerd ben maar wel een mondkapje bij me heb. Of ze dat aandurft? Jazeker, dat durft ze. Ik mag ook bij haar eten. Dan hoef ik niet naar het restaurant. Da's namelijk riskant vanwege de gendarmes.
Op vraag van meneer Michel verwacht ze dat ik wel met de trein zou kunnen als ik me niet opvallend gedraag.
Da's nog een dingetje. Ik heb een veer, een roos, rood haar en een rugzak. Daar neem ik risico's mee.

Het klinkt als een illegale actie.
Maar ik zet in op vertrouwen.


Oignies
Zaterdag 25 september 2021





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 169694

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: