Op het nippertje - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Op het nippertje - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Op het nippertje

Door: akke

Blijf op de hoogte en volg akke

18 April 2024 | Frankrijk, Parijs

En toen had de internationale vertraging en sloeg de stress toe. Het zou nippertje-werk worden.

Diep ademhalen hielp

Relativeren hielp

Manifesteren gaf een soort van hoop waar ik geen vertrouwen in had.

Op het nippertje miste ik de bus naar het Charleroi Airport, waarop ik de volgende pakte die mij op het nippertje te laat afleverde bij het vliegveld.

Het komt goed wist ik maar op dat moment voelde ik het niet.

Ik zakte neer, zocht en overwoog de opties.

De volgende dag zou er een vliegtuig tot halverwege gaan. Aan de balie kostte dat 100 euro. Online 40, volgens de baliemedewerker. Uiteindelijk kostte het online 99 euro. Er waren geen hotels beschikbaar vanwege een evenement.

Ik boekte blablacar om met Kamal naar Irun te rijden. Hij ging niet. Het voelde als een mop: Ken je de mop van de man die een lifter mee naar Irun zou nemen? Hij ging niet want hij bedacht zich op het nippertje.

Ik check het vliegveld op slaapplekken. Een groen matje van kunstgras . Blauwe banken.

Ik bereid me voor op een nachtje vliegveld. Ga op de blauwe bank liggen naast een man met een zwarte muts die naar de grond kijkt. Aan mijn andere kant ligt een man die luide gesprekken in z'n telefoon voert, hij stuurt me vette knipoogjes. Er komt een horde kinderen binnenstuiven samen met een paar moeders met zwarte hoofddoekjes. De horde verzamelt zich voor onze slaapplekken. Ik pak mijn mobiel er nog es bij en ontdek een bus trein metro traject naar Irun. Een uurtje of 12. Die ga ik pakken. Het blauwe bankje levert toch nauwelijks slaap.

Als ik midden in de nacht wil overstappen in de bus naar Parijs en daarvoor op aanwijzing van de chauffeur een ticket op mijn telefoon boek gaat het mis. Ik betaal wel maar ontvang geen QR code (jeweetwel die gewraakte code die je buiten kon sluiten) tot 2 x toe boek ik, tot 2 x toe geen code. De man staat erbij en kijkt ernaar.Hij ziet de afschrijvingen. Echter geen QR code is geen toegang.Het is donker winderig en koud. Ik sta op een stoep ergens in Lille. Ik heb 2 x een ticket betaald maar mag niet instappen.Dus stap ik in. De buschauffeur wordt boos. Hij sommeert me uit te stappen.Ik blijf waar ik ben. Hij zegt dat hij geweld gaat gebruiken. Ik weet dat ik aan het kortste eind trek, haal adem en stap uit.

Ik voel paniek opkomen.

Als ik een uurtje later met code in de volgende bus stap krul ik me op en slaap zo diep dat wanneer ik 3 uur later wakker word de stress verdwenen is. Ik voel dat het avontuur aan mij trekt.

Als ik door de metrogangen van Parijs zwerf en vraag naar de goeie route krijg ik behulpzame zwaaien met de arm: die kant omhoog, tweede links en dan de bocht naar rechts. Ik maak ondergrondse omwegen en beland op station Montparnasse. Ticketautomaten hebben het ticketloket vervangen dus vraag ik hulp aan een Franse dame. Ze neemt er de tijd voor, doorloopt met mij het menu.Uiteindelijk scoor ik een ticket naar Irun. De trein heeft andermaal vertraging. Ik neem er koffie met croissant op.

Dan arriveert de trein. Wagon 16, zitplaats 118

Donderdag 18 april

Van Charleroi naar Irun


  • 18 April 2024 - 12:53

    Hilda:

    Zo Akke dat begint goed.........pfff stressen maar het komt goed!

    Jij bent vindingrijk legt je er niet zomaar bij neer!

    Vanaf nu gaat het alleen maar beter en jij houdt van avontuur don't forget!

    Laifs!


  • 18 April 2024 - 19:41

    Mark:

    Niet vanzelf, maar je komt er wel. Enerzijds techniek die je de weg toont van bus en trein, anderzijds qr-codes die je tegenhouden; het blijft laveren...

    Goeie reis


  • 18 April 2024 - 19:42

    Bart Lucassen:

    In mijn werk zit het ook altijd tegen, ik weet dat dat zo is en ook dat het altijd goed komt. Goede reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 75
Totaal aantal bezoekers 170113

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: