Bon courage - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu Bon courage - Reisverslag uit Saint-Vérain, Frankrijk van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Bon courage

Blijf op de hoogte en volg akke

29 September 2017 | Frankrijk, Saint-Vérain

Als ik 's morgens langs het cafe in Senergues loop staan de caféhouders buiten te praten met locals uit de omgeving. Gister dronk ik er bier. Maakte een praatje met de bardame. Vanmorgen vertelt ze dat de barman uit Spanje komt. Ze is met hem getrouwd.
'Bon courage', zegt ze, als ik vertrek

'Bon courage'.
Ik vind het een mooie wens. Goede moed. Naast 'bon chemin', nu ook 'bon courage'.
Soms heb ik goede moed nodig, soms niet (maar dan heeft de wens zijn werk waarschijnlijk al gedaan)

De volgende dag wens ik Heinrich 'bon courage'.
We zaten samen in een gite in Noailhac. Hij vertelde dat hij theoloog was in de katholieke kerk. Toen hij ging scheiden, werd hij theoloog af. Het was geen keuze, zo zijn daar de gewoonten. Hij werd leraar religie, maar omdat er niet meer aan religie gedaan wordt onder jongeren werd hij leraar ethiek. Hij is nu gepensioneerd en heeft een paar jaar geleden een hartaanval gehad. De linkerkant van zijn lichaam werkt daardoor niet meer als voorheen. En nu loopt hij een pelgrimsweg, mede om linkerkant weer wat bij te brengen. Het lopen valt hem zwaar.
Bij vertrek wens ik hem 'bon courage' en dat wenst hij mij ook.

Die dag loop ik naar een grote, oude, verwaarloosde fabriek. Aarzelend duw ik een deur open en ga naar binnen. Ik zoek een plek om de glazen bol te verstoppen en loop een grote lege ruimte in. De muren zijn van grijs cement, de vloer is van grijs cement. Het is een kale ruimte, zonder verstopplekken. Er ligt wat puin en korrelig cement op de vloer. Achterin zie ik een ijzeren trap die naar boven leidt.

Ik ben een beetje bang. Er lijkt hier iets vreemds aan de hand, maar ik weet niet wat. Ik denk even aan bon courage en loop dan naar de trap. Doe mijn rugzak af en zet hem op de grond. Ik ga naar boven en kom op een overloop met ijzeren deuren, doe een deur open en zie daar een grote hal met een houten vloer en kale muren van ongepleisterd steen. Er zijn geen ramen. Er valt wat licht door de deur, vanuit het trapgat. Ik ga naar binnen en loop naar achteren. Daar staan ijzeren kasten, genoeg plekken om de glazen bol te verstoppen. Ik loop erlangs. In een diepe lade van een kast ergens achterin, leg ik de glazen bol.

Dan valt de deur dicht. Het is in een keer stikdonker. Dit vind ik niet fijn. Op de tast loop ik terug, maar ik kan de deur niet vinden. Gelukkig heb ik mijn mobiel bij me. Ik doe hem aan en zet hem op zaklamp. Ik schijn langs de muren op zoek naar de deur. Maar er is geen deur.
Dat is vreemd. Ik loop langs de muren op zoek naar de deur. Geen deur.
En dan..... gaat de zaklamp van mijn mobiel langzaam uit.
Ik druk op de aanknop. Er gebeurt nix. Waarschijnlijk is de batterij leeg. Het is nu echt heel donker. 'Niet in paniek raken,' zeg ik hardop.
Ik bedenk dat er beneden onder aan de trap in mijn rugzak de oplader van mijn mobiel zit, inclusief een opgeladen powerbank. Maar dan moet ik eerst de deur vinden en naar beneden. Ik denk weer : 'niet in paniek raken'.
Wat kan ik doen? Ik schuif voorzichtig bij de muren langs, op zoek naar een deur. De muren raspen langs mijn vingers. Op de vloer liggen dingen waar ik over struikel. Ik loop heel langzaam, voetje voor voetje en voel met mijn handen naar de deur. Ik krijg het koud.
En denk: 'niet in paniek raken.'

Als ik uiteindelijk weer in de andere wereld beland, wis ik het zweet van mijn voorhoofd. Net had ik het nog koud. Nu wil ik uit bed, ik moet plassen. Het is donker op de slaapzaal. Ik pak mijn mobiel en licht bij. De wc is aan het einde van de gang rechts. Of is het links? Ik doe zachtjes, overal liggen spullen en rugzakken. Ik struikel.
Als ik terugloop gaat mijn mobiel uit. Leeg. Mijn powerbank en mijn oplader liggen bij mijn bed. Het is aardedonker. Ik zie nix. Op de tast voel ik langs de wanden, op zoek naar deuren, vind mijn slaapzaal. Schuifel naar mijn bed achterin de zaal. Ik bedenk nog: 'strax stap ik bij een vreemde in bed.'
Als ik uiteindelijk weer lig wens ik mezelf 'bon courage' voor het laatste deel van de nacht.
Morgen een nieuwe dag, maar vannacht heb ik de hele voorraad 'bon courage' opgemaakt.


Figeac
Vrijdag 29 september 2017

  • 29 September 2017 - 22:37

    Judy:

    Bon courage... tanden erin!
    Dikke knuffel
    Judy xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Vérain

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

...in de middeleeuwen trokken vanuit alle hoeken van het land devote pelgrims moeizaam naar een van de geliefkoosde bedevaartsoorden....
Zomaar een zinnetje die ik tegenkom op internet als ik google op pelgrimeren. Ik realiseer me dat ik niet in de middeleeuwen leef, maar in een eeuw waar het er heel anders aan toe gaat. Als pelgrim in 2017 verwacht ik geen moeizame reis. Hoewel.. 800 km met beginnende slijtage in de heupen. Misschien komt moeizaam af en toe wel langs. Ik wil er niet teveel bij stilstaan. Hooguit kortere afstanden afleggen. Wie weet pak ik af en toe de bus of de trein. Kom daar in de Middeleeuwen eens om.
En dan het woordje 'devoot'. Het heeft een middeleeuwse klank en ik google erop: 'gelovig, godvrezend, kerks, vroom'. Das ook nix voor mij. Maximaal vind ik mezelf terug in de zoeker met een individualistische karakter, niet zo eenvoudig te vangen in een categorie.
Ik ga dan ook alleen, ik loop alleen, zoekend naar de Eeuwigheid, naar Ruimte en Contact. 'Het geliefde bedevaartsoord' is niet mijn einddoel, de weg is mijn doel.
12 september vlieg ik naar zuid oost Frankrijk om de Franse pelgrimsreis te starten
Ik zie wel waar de weg mij brengt...

...lopend sta ik stil, bij wat ik wil, ik kies geen weg, de weg kiest mij, en ik ga mee, in het getij...

Recente Reisverslagen:

12 Oktober 2017

Zo'n laatste dag...

10 Oktober 2017

Vastgelopen

09 Oktober 2017

Prinsessenbed

08 Oktober 2017

Opkicker

06 Oktober 2017

Een afgelegen boerderij
akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 168890

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: