Een kijkje in haar wereld - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu Een kijkje in haar wereld - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Een kijkje in haar wereld

Blijf op de hoogte en volg akke

21 Februari 2014 | Cuba, Havana

Faishel is een vrolijke jongen. Hij staat met haar achter de bar. Vrolijke ogen. Grappig. Maakt makkelijk contact.
'Neem een sigaar voor hem mee uit Cuba,' zegt ze. 'Morgen brengt hij jou naar het vliegveld.'
Als we even later verder gaan zeggen we: 'Tot morgen.'

We maken nog een praatje in een cafe die aandoet als een hollands bruin cafe.
Daar werkt Pedro. Ze geeft hem een knuffel. 'Dat is zo'n lieve jongen,' zegt ze. 'En hij heeft zoveel meegemaakt. Hij komt van Jamaica. Hier is hij illegaal. Maar hij is altijd vrolijk en positief. Ondanks alles wat hij meemaakte. Hij is blij om hier te zijn, denk ik.'

Ik werp een blik in het leven van mensen op Curacao. Overal ligt een verhaal. Mensen vanuit veel delen van de wereld zijn hier. Ik ontmoet er een paar.
Fanny is bartender in dezelfde bar als mijn dochter.
'Ze is echt zo lief,' vertelt ze. 'En een hele goeie bartender. Ze is hier omdat ze een wedstrijd won. Als cocktailshaker. Je moet echt een praatje met haar maken.'
Fanny is hoogblond, vriendelijk en jong. Ze komt uit Hongarije. Haar familie woont ergens in een dorpje in het zuiden. Zij studeerde in Boedapest. Maar nu is ze hier. Tijdelijk. Ze gaat misschien snel terug. Dat is onzeker. En dat heeft weer met de baas te maken.
'Ze zijn zo gemeen,' zegt mijn dochter. Als ik haar verhalen allemaal hoor, begrijp ik een beetje hoe het er aan toe gaat in haar wereld.
'Waarom gebeurt dat zo?' vraag ik.
'Geldproblemen.' zegt ze. 'Eerst was het beter.'

'Luke is de beste bartender van Curacao,' vertelt ze. We gaan hem opzoeken. Hij werkt in een restaurant. Als ik eettent zeg, is dat fout. Gelukkig praat ik niet hard.
Het is het beste restaurant van het eiland en een beetje duurder, maar dat hoort daarbij.
De cocktail is lekker. Luke heeft samen met haar achter de bar gestaan. Hij heeft haar hoog. 'Ze is goed,' zegt hij.
Dan biedt de baas van het beste restaurant van Curacao haar een baan aan.
Ze gaat weg waar ze nu werkt. Daar is ze helemaal klaar. Ze heeft al een nieuwe werkplek. Daar mag ze andere bartenders coachen en trainen. Het klinkt goed.
Ze is wel blij met het aanbod van de baas van Luke.
Het is een eer. Ze houdt het in gedachten.

De laatste dag wil ze nog met me naar de dierentuin.
Voor tijgermuggen, zebravinken en meer exoten, vermoed ik.
'Misschien niet spectaculair,' zegt ze, 'Maar het lijkt me leuk.'
Uiteindelijk gaan we niet. Om kwart voor 11 zullen we naar het vliegveld vertrekken. En dan is er maar krap tijd voor de dierentuin.
Faishel is laat. Als ik vraag of hij van de tijd is, zegt ze: 'Hij is een Antilliaan.'
Ze belt hem. Hij neemt niet op. Ze wordt onrustig. Ik ook.
Ze belt nog es en nog es. Het helpt niet.
Ik vraag of er een escape is. 'Nee,' zegt ze, 'Alleen Moniek.'
Moniek is een van haar huisbazen en altijd thuis. Ze moet haar moeder eerst vragen. Een omaatje van 85. Oma vindt het ok en ik ben blij.
In de auto zegt Moniek: 'Je weet wel hoe dat gaat met moeders..'

Gelukkig.. meestal komt het goed. Om die gedachte te versterken is reizen goed.
Er zijn overal hobbels en ze lijken vaak groter dan ze werkelijk zijn.
En soms ligt de oplossing er naast.

Ik word gedropt op airport Hato.
Neem afscheid van mijn dochter. Het was prachtig!
Gelukkig zie ik haar over twee en halve week weer.
'Dan wordt het nog leuker,' belooft ze.
Ik zie ernaar uit.
XXX

20 februari 2014

  • 22 Februari 2014 - 09:25

    Frank:

    Weer een mooie, navoelbare schets, Akkie. Ik wil ze nog een keer als een serie achter elkaar uitlezen, het is zo plastisch dat je het idee hebt zelf aanwezig te zijn. Waar in Cuba ga je verblijven? Havana?

    Hoop trouwens dat je een aantal mooie foto's gaat maken, van de oude gebouwen en ook die Amerikaanse old-timers; die zijn er nu nog veel, als ik het goed heb, maar het kan best dat over een jaar of 5 à 10 die allemaal vervangen zijn door 2e hands Volkswagens, Opels, en Fords (al was het alleen maar omdat die veel betrouwbaarder zijn en waarschijnlijk één vijfde van de hoeveelheid benzine of diesel gebruiken).

    Liefs, Frank.

  • 22 Februari 2014 - 19:15

    Akke Kuipers:

    andere auto's goedkoper en zuiniger en milieuvriendelijker ik begrijp het heel goed. maar ze zijn zo mooi!
    nu ben ik in havana. maak plannen voor verderop.
    dank voor je reactie. leuk om te horen!

  • 25 Februari 2014 - 20:00

    Hilde:

    Ik heb je reisverslagen gevonden :-):-)
    Leuk!!! Geniet maar daar!
    liefs,
    hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 167335

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: