Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Havana

Blijf op de hoogte en volg akke

22 Februari 2014 | Cuba, Havana

Die auto's.. ze zijn nog mooier dan in mijn voorstelling. Felle doffe kleuren. Het lijkt of ze overgeverfd zijn. Niet gespoten maar gewoon bijgewerkt. Opgelapt. Met bobbeltjes, kneusjes en deuken. Ze hebben al een heel leven achter de rug. Vol verborgen verhalen.
Ik zie rode en groene en blauwe, oud grijs. Zelfs paars en geel. Ik kijk mijn ogen uit. Ik vind ze prachtig.
'Wat je inademt daar in Havana dat kan echt niet gezond zijn. Je kunt beter een pakje per dag roken,' zei Mariecke. Ze was hier een paar week terug.
Ik zie het en ruik het. Zwart roet walmt achter uit de old timers. En het stinkt. Overal. Naar uitlaatgassen. Roet en stank.
De andere kant of de achterkant van the big old cars.

Ik verblijf in de casa particulaire van Oralia. Calle Bruzon 123 alto. Het is een groot huis en ik heb een grote kamer en een ruime badkamer. Een huiskamer voor mij alleen en een groot balkon. Echt niet zo'n pissig balkonnetje als ik overal zie bij de hotels. Het is een huis met stijl. Het woord koloniaal schiet door mijn hoofd. Oud en stijlvol, maar een beetje vervallen. Prachtige oude plavuizen bedekken overal de vloeren. Het balkon is omheind met een uit pilaren gemetselde balustrade. Versierd met ornamenten. Wit en zacht oranje, een beetje verbrokkeld en verbladderd. Smeedijzeren schommelstoelen die even mooi zijn als oncomfortabel. De ijzeren cirkels drukken deuken in mijn rug en kont. Vandaag leg ik er kussens uit de bank van de huiskamer in. Ik weet niet of Oralia dat wel ok vindt. Ik krijg niet zo goed hoogte van haar. Ze lijkt afstandelijk en ongastvrij. Als ik vraag om water knikt ze, maar ik krijg nix. Ik ga nog es vragen en zo sta ik in haar keuken. Ze kijkt tv en doet rustig aan. Ik mag blijven staan, ze biedt geen stoel aan.
Ik ben de enige gast in het grote huis en Oralia de enige bewoner.
De plafonds zijn hoog. De deuren smal en hoog met veel ruitjes en randjes en opgelegde vakken in het houtwerk. Het glas in de deuren van de badkamer is beschilderd met kleine blauwe en groene bloemetjes.
Hoe worden al die huizen onderhouden vraag ik me af.

Als ik door Havana loop twijfel ik of er veel onderhouden wordt. De huizen zijn nogal vervallen. Straten opgebroken. Ik zie mannen met drilboren bezig straten af te breken. De boren maken veel herrie. De mannen werken zonder hoorbeschermers.
Er rijden auto's, maar als voetganger is er vrij makkelijk over te steken. Druk is het niet in vergelijking met andere capitals. Er lopen veel mensen. Hele rijen mensen verplaatsen zich door de straten.
Supermarkten zijn moeilijk te vinden. En ze verkopen weinig. Vanmiddag vond ik na veel vragen en zoeken een supermarkt. Er stonden veel mensen voor te schreeuwen en te zwaaien. Ze mochten niet naar binnen. Het leek op een opstootje om voedsel.
Toen ik later een andere supermarkt vond mocht ik wel naar binnen maar kon alleen water kopen. Daar was ik wel blij mee want ik had eerder uit nood een flesje cola gekocht. Omdat er geen water was.
Vleesloos lijkt ook ingewikkeld, alles wat ik tegenkom is vlees of met vlees.
Bij Oralia krijg ik een zacht gebakken ei als ontbijt. Ik krijg het er niet door. Ze vraagt wat er mis is met het ei. 'Ik lust geen zacht ei,' zeg ik. Eigenlijk lust ik helemaal geen eieren als ontbijt, maar bij al die schaarste schaam ik me daarvoor.
'Had dat dan gezegd,' zegt ze. Dat bedoel ik, gebakken ei als ontbijt, opeens stond het er.

Op het plein bij het Capitool proberen kunstenaars hun werk te verkopen. Er is een man die litho's maakt. Ik vind ze mooi. Ik ontmoet er Sandra, ze heeft de looks van een Europeaan. Duitsland, vertelt ze als ik haar vraag. We trekken een poosje samen op. Ze is hier al een paar dagen en maakt me wegwijs. Daar houd ik van. Contact leggen en ervaringen uitwisselen.
Ze weet een internetcafe te vinden. Als ik daar later op de dag gebruik van een wil maken kan dat niet. Alleen voor cubanen binnen het cubaanse net. Een Cubaanse jongen uit het internetcafe is erg behulpzaam. Hij stuurt me overal heen, maar nergens internet. Ook bij the information weten ze het niet. Of wel, maar zonder resultaat. Uiteindelijk vind ik een sjiek hotel met marmer en internet. Zelfs mijn eigen ipad kan ik er gebruiken.
Zolang ik in Havana ben is daar dus internet. Hoop ik.
Connectie met Nederland voor verhalen en meer.

Morgen maar es verder plannen.
Eerst bekomen van alle indrukken.
Ik heb uitnodigingen gehad voor Buena Vista Social Club. Overal in cafe's spelen de oude mannen. Een half uur lopen heen en terug.
Vanavond heb ik er geen puf meer toe.

  • 22 Februari 2014 - 19:40

    Renze:

    Ha Akke
    mooi om t zo mee beleven!
    Buena vista social club klinkt als de jaren 80...
    leuk!.....heb n goede tijd daar!
    Liefs Renze

  • 22 Februari 2014 - 19:49

    Ellen:

    Wat heerlijk, weer een vers avontuur. Fijn dat er internet is en je ons kan trakteren op je mooie verhalen. Vast een bijzonder land met een bijzondere geschiedenis. Hoorde al dat wat wij oldtimers noemen daar gewoon in veelvoud rondrijdt. Zou graag met jou daar in Cuba een biertje willen drinken en van de muziek genieten maar helaas het werkende leven roept. ..

  • 22 Februari 2014 - 23:10

    Hilda:

    Lieve zusje,

    Super dat je in Habana bent!(geen Havana )
    Ja erg armoedig he maar wel heel mooi, gelukkig er zijn nog mooie auto's!
    Social Benou Vista Club altijd doen zulke gave muziek!
    Geniet ervan en Bé carefull!

  • 23 Februari 2014 - 18:08

    Akke Kuipers:

    schatten dankje voor reageren en goeie wensen
    en dat biertje ? ik neem er dadelijk een op jullie!!

  • 25 Februari 2014 - 20:06

    Hilde:

    Het is alsof ik er een beetje bij ben, wat beleef je toch veel! Super leuk om mee te mogen beleven! Take care!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 167167

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: