Muziek is overal - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu Muziek is overal - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Muziek is overal

Blijf op de hoogte en volg akke

23 Februari 2014 | Cuba, Havana

De dag start ontspannen.
Ik zit op een ijzeren schommelstoel op het balkon.
Vanaf de straat klinkt luide muziek:' No women, no cry.'
Oralia serveert een heerlijk ontbijt. Ze verontschuldigt zich, er is geen ei, of ik een hotdog wil. Nee, laat maar, dan heb ik nog liever een ei. Ik krijg tomaat, met brood, ananas, banaan, een shake en koffie. Ze ontdooit, is meer toegankelijk dan gister, vooral als ik vraag of ik nog kan blijven.

Tegen 11 uur loop ik Havana in. Ik ben vrolijk, ontspannen en sta open voor contact en zo ontmoet ik Augusto. Meestal ga ik niet in op mannen die contact leggen, vandaag ben ik selectief en praat met hem. Hij nodigt me uit voor een speciale Cubaanse koffie. We praten over Cuba, geluk en het cubaanse en westerse politieke en economische systeem. De economie in Cuba is vrij problematisch. Dat had ik al gezien. Eenvoudig, vervallen en weinig luxe.
'Zijn mensen hier gelukkig?' vraag ik. 'Ben jij gelukkig?'
Het antwoord is niet zo duidelijk, alsof hij zijn land niet af wil vallen.
Hij heeft altijd in Cuba gewoond. Hij werkt als 'control de calidad', hij schrijft het in mijn notitieboekje, kwaliteitscontroleur. Voor sigaren. En of je hier nu een verantwoordelijke baan hebt of niet, ieder verdient hetzelfde.
In Nederland is dat anders.
Ik weet niet wat beter is.
Ik ken alleen het Nederlandse systeem. In Cuba zijn misstanden en in Nederland zijn misstanden. Ik denk dat de mensen in Nederland redelijk gelukkig zijn, maar waar geluk de maatstaf van is weet ik zo ook niet. Hij durft dat over Cuba niet te zeggen.
We praten over discriminatie. Die is in beide landen. Ik zou willen dat het anders is, maar misschien is dat een utopie.

We lopen naar het Capitool. Bij Havana vieja. De oude stad. Daar is mijn marmeren hotel met internet. Ik neem afscheid van Augusto. Het hotel voelt als een vreemde eend in de bijt van Havana. Luxe en sjiek. Het past niet, maar voor internet en wifi doe ik een moord. Laat dat duidelijk zijn.

In een park danst een klein dik meisje op muziek die overal is. Ze speelt met magere jongetjes. Ze rennen en springen over muurtjes. Zij klimt er moeizaam op. Op de knieën en dan klauteren. Op muurtjes zitten bijzondere mannen met rastahaar. Ze leggen oogcontact met mij. Dat is niet zo moeilijk. Ze zien er bijzonder uit. Leuk om naar te kijken. Als ze gebaren bij hen te komen zitten, loop ik verder.
Via openstaande deuren heb ik inkijkjes in wat daar achter ligt. Vervallen trapopgangen, groezelige binnenplaatsen, verkleurde gangen.
Jongens spelen slagbal met een ijzeren staaf en plastic flessedoppen.
Oude mensen zonder benen in stoelen voor deuren.
Muziek klinkt overal. Opeens dans ik, met een donkere man van de straat. Salsamuziek.
'I can't dance,' riep ik nog. Het hielp niet en even later dans en swing ik. Draaien en wervelen.
Na afloop wil de man van de straat me niet loslaten. Zijn hand stevig om mijn arm. Daar weet ik wel raad mee. Ik ben zo los. Controle fysieke beheersing noemen we dat in Nederland. De man praat slow, alsof hij onder invloed is.

Muziek is overal. Ik drink de beste mojito's van Havana, volgens de gids. In de bar van het oudste hotel, Inglaterra. (de allerbeste maakt Elsbeth en ik geloof haar natuurlijk)
De muziek is zo goed. Ik blijf hangen. Wil hier nooit meer weg.
Mannen met grijs haar.
Een gitaar, een basgitaar, drum en zang. Een saxofoon.
Muziek die snaren in mij raakt.
Vervoering.

  • 23 Februari 2014 - 18:21

    Frank:

    Weer een mooi stuk, Akkie. Je hebt het wél te pakken, qua schrijven en qua Cuba. Wist overigens niet dat de salarissen op Cuba zó gelijk zijn. Dat zal dan wel inhouden dat ze niet hoog zijn, voor niemand niet.

    Tja, wat is geluk en waaraan kan je het afmeten? Ik denk even aan Bhutan. Men is er arm, maar als ik de berichten moet geloven is men in doorsnee ook tevreden en gelukkig - misschien zijn de mensen daar (en op Cuba) beter in staat om 'samen' te doen, te leven, in vergelijking met die in Nederland. Regelmatig heb ik de indruk dat hier, bij 'ons', geluk equivalent is met materiële welstand.

    Ik zou er een lief ding voor over hebben om een filmpje te hebben van jou en 'die donkere man van de straat', en die dans-sessie...

    ...wervelende Akkie, jawel!

    Dank voor de mooie reportage (en alle voorgaande berichten), en ik heb een vermoeden dat wij nog niet klaar zijn met je, in dit opzicht.

    Keep 'em coming!

    Liefs, Frank.

  • 25 Februari 2014 - 20:12

    Hilde:

    Prachtig, wat beleef je veel, denk maar om die mannen meis! Zo'n enthousiaste mooie vrouw!
    liefs,
    hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 168857

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: