Ik kan niet slapen - Reisverslag uit Madurai, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu Ik kan niet slapen - Reisverslag uit Madurai, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu

Ik kan niet slapen

Blijf op de hoogte en volg akke

09 Februari 2016 | India, Madurai

'Op straat in een tas. Midden op straat. Het verkeer reed er gewoon langs. Dat is opzet geweest. Ze wilde hem niet en hij moest dood. Een bus chauffeur heeft hem toen opgepikt en naar de regeringsopvang gebracht; die brachten hem bij ons.'

'De meeste baby's die weg gedaan worden zijn illegaal. Buiten een huwelijk om dus. Dan heb je hier als moeder echt een probleem. Ook meisjes zijn een probleem. Die kostten klauwen vol geld, als ze gaan trouwen. Dat moeten de ouders van dat meisjes dus betalen. De jongen hoeft niks. Zijn ouders ook niet. Maar het meisje moet gouden sieraden meenemen en de bruiloft betalen, enz.'
'Drie meisjes is echt teveel.'

'Van sommige kinderen weten we geen naam of geboortedatum. Die bedenken we dan zelf.'
'Kousalya heet ze. In de stromende regen lag ze als baby van ongeveer 2 maanden in een boodschappentas bij de ingang, 's morgens om 5 uur. Een paar vodden en een briefje, daarop stond dat Kousalya haar naam is. Als de honden haar gevonden hadden...'

Ik kan niet slapen

Kousalya is nu 15 jaar. Op haar schooluniform staat 'leader'. Dat betekent leider van de hele school. Van alle kinderen. Ik praat met haar. Ze wil later dokter worden.

'Kinderen zonder arm bijvoorbeeld, dat is ook moeilijk voor ouders. Als ze gehandicapt zijn worden ze vaak weggedaan. Wij noemen ze: 'special baby's'.
De baby heeft geen armen. Ze zit op mijn schoot, heeft grote zwarte ogen en kijkt naar mij. Ze is donkerbruin, heeft kleine donkere voetjes met lichte roze teentjes. Ze beweegt haar benen alsof het armen zijn. Met haar voetjes drukt ze op de toetsen van een babykeyboard.
Op het briefje staat: 'Ik ben te oud en te zwak. Ik kan niet voor haar zorgen.'

Ik wil slapen

'Mannen staan boven, vrouwen staan onder. Dat is het probleem.'
Vrouwen zitten schrijlings achter op de brommers. Benen bij elkaar. Lange jurken.
De directeur van de school is een vrouw.
'Meisjes gaan niet naar de high school, ze moeten dan verder reizen; ouders zijn bang dat er onderweg iets gebeurt. Ze vinden het ook niet nodig.'
'Ik ben directeur, mijn vrouw is koningin.'
Geen blote schouders.

'Als je echt wilt weten hoe India is moet je 's avonds de straat op gaan. Dat is niet veilig, maar dan weet je wel wat er gebeurt. 's Avonds en 's nachts gebeurt het. Drank is een groot probleem.' 'Mannen denken alleen aan zichzelf.'
'Ik spreek ouders aan op hun verantwoordelijkheid. Meisjes zijn wel belangrijk. "Wie zorgt er voor jullie als je ziek bent?" vraag ik. Dan knikken ze. Dan weten ze heus wel dat meisjes er toe doen.'
'Dat kinderen naar school gaan. Dat willen we.'
'Er zijn allerlei subsidiepotten voor onderwijs, maar de mensen kennen die mogelijkheden niet en dat vindt de regering wel best. Maar wij kennen regels en passen ze toe, maken de kansen.
Daar zijn ze niet blij mee. Arm moet arm blijven en rijk, rijk. Met onderwijs verandert dat. Dus is onderwijs gevaarlijk.'

Rijk is dik.
Arm is dun.
'Auntie... auntie.....!!'
'Auntie.... are you going to sleep?'


Bethel Agricultural Fellowship, Salam
5 februari 2016

  • 09 Februari 2016 - 10:31

    Hilda:

    Lieve Akke
    Wat een heftig verhaal eigenlijk weet je het wel maar als je het met eigen ogen ziet wordt het nog heftiger.
    Onderdrukking van de vrouw.
    Maar als je dit van dichtbij ziet zie je ook hoe bevoorrecht je bent.
    Liefs!

  • 11 Februari 2016 - 20:12

    JoAnn:

    Very revealing. Discouraging, or good to know something is being done? Probably both.

  • 12 Februari 2016 - 06:47

    Akke Kuipers:

    Yes JoAnn there are lights
    Pennagaram, Bethel Agricultural Fellowship, the Cluny Sisters, st Joseph Hospice. A young boy who gives money to a beggar

  • 12 Februari 2016 - 16:49

    Erik :

    Een hele andere wereld dan dat ik ken. Knap dat je dat allemaal doet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 170153

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: