De straat in Puducherry - Reisverslag uit Pondicherry, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu De straat in Puducherry - Reisverslag uit Pondicherry, India van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De straat in Puducherry

Blijf op de hoogte en volg akke

12 Februari 2016 | India, Pondicherry

De steden barsten uit hun voegen. Overal zijn mensen. ze zitten op straat, ze liggen op straat, slapen op straat, slapen op handkarren, in wachtende tuktuks. Er zijn veel bedelaars, magere mensen die hun hand ophouden, geld vragen, smeken. Mensen zonder been, arm, vreemde voeten, vlekken in het gezicht.
Overal wordt in gehandeld. Bij een open riool zitten mensen, hele families. Ze verzamelen, zoeken dingen. 'S avonds zie ik vuurtjes op de stoep. Een man met een kind, overdag zaten ze er, 's avonds zitten ze bij een vuurtje.
Handeltjes in kokosnoten, gewoon op de grond. Mensen eten op de stoep.
Er is heel veel verkeer. Massa's mensen bewegen zich traag door de straten. ze lopen, ze fietsen, karren, brommers, scooters, tuktuks, auto's.
Oversteken is niet eenvoudig. Ik blijf het gevaarlijk vinden. Gister reed er een brommer tegen me aan. Ik liep rechtdoor, de brommer kwam van achteren, sloeg af en kwam daarbij tegen mij aan. Het liep goed af.

Anthony vertelt me het verhaal van de rijbewijzen. hij komt uit Parijs en moest hier examen doen om een rijbewijs te krijgen. 'Het is een kwestie van geld,' zegt hij. 'Bij het bureau zeiden ze: '' dat kunnen we wel regelen." Voor 2500 roepies (ongeveer 35 euro) had ik het rijbewijs. Ik hoefde geen examen te doen.' 'Maar als je een ongeluk veroorzaakt?' vraag ik. 'Het blijft een kwestie van geld. Betaal en je komt ermee weg.'
Dit verhaal maakt dat ik wel uitkijk als ik onderweg ben. Ik heb weinig vertrouwen in de verkeersveiligheid. Iedereen doet maar wat. Er lijken geen regels. Rijden door rood is normaal. Jeba vertelde dat er in Chennai 7 stoplichten zijn met camera's. Iedere chauffeur kent die plekken. Ze stoppen er. Als je een boete krijgt en niet betaald wordt je auto ingerekend.

In The Times of India lees ik over een ongeluk op de weg van Salem naar Madurai. Het was afgelopen zaterdag rond 3 uur. Een vrachtwagen geladen met cement botste op een autobus. Er waren veel doden en gewonden. Ik realiseerde me dat ik op dat moment ook reed in een bus van Salem naar Madurai, de bus had pech en vervolgens had ik pech met de verbindingen naar Madurai.
Pech of geluk, achteraf is alles anders.

Op en van mijn zwerftochten kom ik een hospice tegen

Tegenover Raj Logde Guesthouse is een kerk. Gister nam ik een kijkje. De deur stond open en gaf toegang tot een binnenplaats met veel bomen en groen. Ik ervaarde het als een vredige plek. Midden in de drukke stad was hier rust, bomen, groen. Rechts van de binnenplaats was een eetzaal vol kinderen, links van mij een kapel. Er kwam een vrouw naar me toe, gekleed als non, zwarte dracht, een ketting met een kruis. de vrouw praatte goed engels. Ze vertelde dat het een huis is waar kinderen wonen, hulp opvoeding, verzorging. Overdag gaan ze naar school. Ik wilde graag in de kapel kijken, maar op dat moment waren er gebeden. Kom morgen om 3 uur, zei de vrouw. En dat ga ik dadelijk doen.


Donderdag 11 februari 2016
Puducherry

  • 12 Februari 2016 - 16:43

    Mandy :

    Wat een hectiek op de weg! Hopelijk bij ons onderweg naar Frankrijk minder hectiek! Veel liefs en succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 168921

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: