De krochten van Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu De krochten van Havana - Reisverslag uit Havana, Cuba van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De krochten van Havana

Blijf op de hoogte en volg akke

24 Februari 2014 | Cuba, Havana

Nachts is de stad gevaarlijk. Overal in de wegen zitten gaten. Er is geen licht. Lampen doen het niet. De gaten zijn diep. Voor je het weet verdwijn je onder de grond.
Het staat in de gids.

Vannacht ervaar ik het.
De straat is duister. Ik loop langs donkere figuren. Ik struikel. Zie schimmen. Mijn voeten til ik hoog op om niet voorover te slaan. Een tak slaat in mijn gezicht. Auw. Mijn hoofd. Ik moet voorzichtig doen. Ik probeer mijn ogen aan het donker te laten wennen. Sta stil. Haal adem. Het stinkt. Ik zie..

Ik zie een man zonder benen. Hij zit op de grond.
Ik hoor gillen. Het geluid komt ergens van boven.
Het gebouw waar ik sta heeft geen deur. Een stuk muur is ingestort. Grauw, grijs, zwart. Brokken puin. Een jongen rent langs me. Opeens is hij verdwenen. Weg. De grond in. Ik zie het niet goed. Duisternis verhult. Honden blaffen. Ik loop langs een kooi met hondjes. Ze ruiken dood. Een vrouw belt bij een telefoonpaal.
IJzeren staken komen uit de grond. Ik steek erlang. Bloed langs mijn been.
Oude auto's. Mooi van voren. Zwart en stinkend van achteren.
Voorzichtig loop ik verder. De straat is glad en glibberig. Vanboven stort water op mij. Nat en vies. Het stinkt naar riool en afval. Ik huiver.

Een donkere magere man schuifelt langs mij. Hij heeft stokken onder zijn oksels. Zijn gezicht, huid met beenderen, een bult bij zijn oog. Hij steekt zijn hand uit. Komt dichterbij. Een stap. Een oog kijkt mij aan. Een ander oog is er niet. De man pakt mijn arm. Hij knijpt erin. Strekt zijn hand voor mijn gezicht.
Ik weet het. Hij moet geld en ik ga dat geven. Want ik heb geld en hij heeft alleen wat hij heeft. Ik heb brood en kleren. Ik heb geld. Ik ben rijk.
Hij heeft 2 stokken en anderhalf been.
Ik tast in mijn buidel. Papiergeld. Hij grist het uit mijn hand alsof hij er recht op heeft.
Dan is hij weg. Verdwenen.
Had ik bedankt verwacht?
Bedankt waarvoor?
Of moest ik hem bedanken? Omdat ik geluk heb. Leven. Kansen. Gemak.
Ik zoek hem. Hij is verdwenen. Uit de grond rijst een vrouw. Ze wijst naar een man in een stoel op wielen. Hij heeft geen benen. Ze houdt haar hand op. Uit de grond komen mensen zonder handen, zonder armen, zonder benen, zonder hoofd. Huilende kinderen. De vrouw houdt haar hand op. 'Geld.. help ons..'
Ik ren weg. Ik hoor de vrouw lachen. Hard, snerpend en schel.

'Het leger der ellendigen is groot,' zegt een man. Hij praat een taal die ik niet ken, maar ik versta het wel.
'Kom,' zegt hij.
We gaan. Een kroeg. Muziek. Oude mannen. Dansen.
Rum en sigaren. Ik kijk. Blij. Vrolijk. Geluk.
De andere kant?
Ik weet het niet. Ik voel me vies, klef en stinkend. Wat gebeurt er?
De man is knap. Een lekker ding.
'Alleen rondlopen is niet goed,' zegt hij.
Waar is je huis?
'Alleen slapen is niet goed,' zegt hij.
De deur is dicht. Op slot. Ik ga naar de wc.
Daar is deur naar buiten.

Ik ben alleen.
Het is donker.
De nacht is gevallen. Letterlijk. Over de stad. Als een verstikkend deken.
Heet, stinkend, zwart, krijsend.
Onontkoombaar.
Donker.
Drama en verschrikking.

De krochten van Havana





  • 24 Februari 2014 - 21:15

    Hilda:

    Ha die Akke,

    Best heftig wat jij meemaakt, heb het niet zo erg ervaren maar het is ook alweer even geleden dat ik er was!
    Er is wel veel armoede en ellende.....je wilt overal wel geven maar dat kan niet/helpt ook misschien niet?
    Wel een beetje voorzichtig hé niet te overmoedig worden!
    Het is niet veilig meer 's avonds een jaar of 5 geleden nog wel, nu niet meer......dus goed uitkijken....overal loert gevaar!
    Leef met je mee! Hvj!

    Liefs!-xxx-

  • 25 Februari 2014 - 00:25

    Akke Kuipers:

    schat er is hier niets meer aan de hand dan fantasie die op de loop gaat.
    ik probeer haar te pakken te nemen, maar ze is sneller dan ik ben
    helaas ik heb er maar mee te dealen.
    en verder? de nachten zijn hier donker en het gevaar loert overal
    morgen Vinales!!
    XXX

  • 25 Februari 2014 - 19:29

    Frank:

    Nou Akkie -

    je fantasie is anders heel erg realistisch hoor! Ik dacht dat het een wat dichterlijk aangezette weergave van echte gebeurtenissen was (dus: poëtisch neergezet, en bepaalde situaties 'opgekropt' in één nacht).

    Je bent me er eentje!

    Bestond die katholieke koorzanger nou écht?

    Ik bedoel maar...

    Ga door met je verhalen, ze hebben een verslavend karakter.

    Liefs, Frank.

  • 25 Februari 2014 - 20:18

    Hilde:

    liefs, hopelijk houd je contact, heb je net ontdekt hier, zou je onderduiken! Niet doen hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 170129

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: