De bergen rond Kalaw - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van akke kuipers - WaarBenJij.nu De bergen rond Kalaw - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van akke kuipers - WaarBenJij.nu

De bergen rond Kalaw

Blijf op de hoogte en volg akke

12 Maart 2016 | Myanmar, Pagan

De wegen zijn hobbelig en kuilig. Aung Ko Sint rijdt voorzichtig.
Na een tijdje gaan we off road. Aung Ko Sint weet de weg ...een beetje... Maar hij kent de taal, dus als hij de weg niet meer weet vraagt hij ernaar. Als er tenminste mensen zijn. En anders proberen we het zelf. Dat maakt niet eens zoveel verschil. Als Aung Ko Sint een local de weg vraagt, praten ze eerst wat, de local wijst naar rechts of naar links, knikt, praat en wijst nog es. En dan gaan we in de aangewezen richting. Soms blijkt dat de hulp van de local goed van pas komt. Maar het gebeurt net zo vaak dat we gewoon vast komen te zitten. Dan wordt het pad te smal, of te waterig. Of opeens is er geen pad meer.
Het geeft allemaal niet, dan draaien we om en vragen nog es. Altijd blijkt er een vervolg. Soms moeten helemaal terug naar het begin voor dat vervolg, maar overal zijn bomen en bos of jungle. Er zijn hutten met mensen, er zijn dorpen. Meren en bergen. Tijgers en slangen. En daar kom ik voor.

We rijden de bergen in en komen bij een verboden gebied. Aung Ko Sint durft er niet langs. Hij vraagt bij een huis aan een paar mannen en die zeggen dat het wel kan. Aung Ko Sint kijkt aarzelend rond, maar er lijkt geen andere weg. We proberen een stukje, daarvoor moeten langs een slagboom. Daar mogen we niet rijden, we moeten lopen. Na de slagboom kunnen we weer opstappen. Ik vraag naar het waarom. Aung Ko Sint weet het niet. 'Dat zijn de regels,' zegt hij.
We rijden het verboden gebied in. Aung Ko Sint kijkt rond, stopt, draait, en keert. Hij vertelt dat we in een gebied zijn waar gevochten wordt. We gaan terug naar de slagboom, stappen af en op; we rijden terug naar de mannen. De mannen zeggen dat de weg door het verboden gebied de enige weg is en dat het wel meevalt. Dus gaan we nog eens.
We gaan weer via de slagboom. In de berm staat een wachthuisje en daar is nu een man met een geweer. Die was er zoeven niet. Er is ook een bord met: 'verboden voor buitenlanders.' Maar we lopen er (volgens de regels) gewoon langs. Aung Ko Sint praat met de man met het geweer. We rijden het gebied weer in. Overal zitten mannen onder afdakjes. Ze kijken naar ons.
Na een tijdje komen we weer bij slagbomen, we stappen af en lopen het gebied uit. Aung Ko Sint slaakt een zucht.
'Soms is het gevaarlijk,' zegt hij. 'Ik wilde er liever niet langs, maar er is geen andere weg.'

We hebben de brommer geparkeerd bij een meer en lopen nu door de bergen. Er is een smal pad door het oerwoud. Het pad stijgt. Soms is er nauwelijks een pad en wringen we ons door het gewas. Boomwortels en takken geven houvast. Rechts van ons is een steile afgrond.
Na een tijdje klimmen nemen we even een adempauze. Aung Ko Sint vertelt dat hier een paar jaar geleden tijgers waren. Soms doodden die tijgers mensen en daarom doodden de mensen uit de omringende dorpen de tijgers. 'Nu zijn hier geen tijgers meer,' zegt hij. Ik vertel hem over de Myanmar Times, daarin las ik het verhaal van een tijger in Noord-Myanmar die 2 mensen aanviel en verwondde. Toen hebben jagers de tijger opgespeurd en gedood. Dat is verboden, want er zijn niet veel tijgers meer, stond in het artikel.
We gaan weer verder. Het pad blijft smal en steil. 'Als het regent kun je hier niet langs,' zegt Aung Ko Sint, 'dan is het nat en glad. En als het nat is komen de slangen. Die moet je niet tegenkomen, want ze zijn giftig.'

Uiteindelijk dalen we wat. We zouden een ronde lopen, maar opeens lijkt dat niet te lukken. We proberen het wel, maar na wat pogingen besluiten we hetzelfde pad terug te gaan. We stijgen weer en uiteindelijk dalen we. Ik denk aan tijgers en slangen. En alles wat je hier nog meer tegen kan komen. Dat blijken zijn geiten en herders te zijn.
Als we wat lager in het gebied zijn komen we op een breder pad en daar zijn ze: geiten. Er is een hele kudde die over het pad loopt. Achter de geiten zit gehurkt aan de kant een herder. Hij heeft een hoed op zijn hoofd en een tas van bamboe op zijn rug.
In zijn hand heeft hij een mobiel. Hij belt.


Kalaw
donderdag 11 maart 2016

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

akke

- En waar ik thuishoor wil ik telkens weg - Ik reis graag. De laatste jaren drijft onrust me naar andere oorden. Als mijn werk en de pot met geld ruimte bieden, pak ik mijn backpack en vertrek. Reis naar de horizon, die altijd op afstand blijft. Ik ga naar andere landen, ontdek andere culturen, ontmoet andere mensen, zeden en mores. Ze leren me relativeren. Ik loop door de bergen, vaar over onbekende rivieren en zie de zeeën. Adem de lucht, zie wolken, stukjes hemel. Als kind zwierf ik graag door de velden. Met mijn zusjes, mijn broer en vriendjes. We beleefden avonturen en creëerden ze. Ruïnes, eilanden, bomen, sloten, smalle weggetjes, hutten en vuurtjes. En als er niemand mee kon, ging ik alleen. Steeds verder van huis. Steeds grotere rondes. Steeds eerder weg. Steeds later thuis. Dat avontuurlijke is nooit overgegaan. De lokroep van de verten. In de ban van het vreemde en onbekende. Ik vaar er wel bij. Mijn ogen gaan open. Mijn oren horen geluiden die ik niet ken. Ik proef andere dingen. Ervaar een andere wereld. Bont en kleurrijk. Weelderig. Aards en basic. De zeeën, grotten en spelonken, waterdieren, zeemeerminnen. Sprookjes. Mijn hart maakt sprongetjes. Ik overwin de angst, word zelfstandig en daarmee zelfbewust, trots en lef! Leven is bewegen.

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 172575

Voorgaande reizen:

17 April 2024 - 21 Mei 2024

Zwerven langs de noordkust van Spanje

25 April 2023 - 20 Mei 2023

De Primitivo

02 Juli 2022 - 06 Juli 2022

Solo

30 September 2021 - 15 September 2021

De via Monastica

11 Mei 2021 - 05 Juni 2021

Trekvogelen

06 September 2020 - 16 September 2020

Stubaital

12 Mei 2020 - 12 Mei 2020

Landlopen

28 April 2019 - 28 April 2019

De via Lemovicensis

18 September 2018 - 13 Oktober 2018

Verder op de via Podiensis

09 Juni 2018 - 30 Juni 2018

Alaska

08 September 2017 - 08 September 2017

Pelgrimeren langs de Via Podiensis

07 Maart 2017 - 07 Maart 2017

Siberie

29 September 2016 - 13 Oktober 2016

Schotland

04 September 2016 - 27 September 2016

De TransMongolieExpress

02 Februari 2016 - 01 April 2016

Het Verre Oosten

04 September 2015 - 11 September 2015

(onder)duiken in Egypte

12 Mei 2015 - 11 Juni 2015

De camino del northe

22 September 2014 - 16 Oktober 2014

pelgrimeren door Portugal en Spanje

17 Februari 2014 - 13 Maart 2014

Dolen door Cuba

14 September 2013 - 09 Oktober 2013

de Franciscaanse voettocht

Landen bezocht: